OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Mediekontakt

4 Slik lager du pressemeldinger

  • Lag en kort og dekkende tittel.
  • Lag en kort åpning (ingress) som er fengende og som legger din vinkel på saken. Her skriver du hovedbudskapet, gjerne støttet av et sitat fra en god og troverdig kilde.
  • Skriv det viktigste først.
  • Skriv kort, ikke mer enn i overkant av et halvt A4-ark. Bakgrunnsinformasjon kan legges ved. 
  • Besvar de 6 klassiske journalistspørsmålene: Hvem? Hva? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor?
  • Vis klart hvem pressemeldingen kommer fra, se fylkeskommunens mal for pressetips
  • Få med dato samt navn, adresser, telefonnummer osv. på kontaktpersoner.
  • Legg ved eventuell bilder som kan brukes i saken. Husk å sjekke at du har tillatelse til å sende bildet slik at andre kan benytte det.
  • Velg medier.  Hvor treffer du målgruppen for budskapet ditt? Vurder forhold som geografisk dekningsområde,  og hvilke publikum mediet dekker. Vurder også fagmagasiner. 
     

Inviterer du til pressekonferanse må invitasjonen inneholde nok til å friste redaksjonene til å komme, men ikke så mye at de ikke trenger å møte opp.