OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Håndbok i sosiale medier

6 Instagram

Instagram handler i stor grad om det visuelle. Her er noen tips: 

  • Bildet/videoen er det viktigste. Det/den må få publikum til å få lyst til å lese teksten 
  • Hold teksten kort og spill gjerne på humor/følelser 
  • Bruk @ for å tagge noen som er med på bildet eller kontoer som kan ha interesse av bildet (potensielle delere). Som for eksempel @visitvesterålen/@visitlofoten eller lignende, aktuelle kommuner, aktuelle kontoen med samme interessefelt, skoler etc.  
  • For eksempel: Er dere en skole som poster et bilde/video av elever på idrettslinjen kan dere bruke # som: 
  • #friluftsliv, #idrett, #liveterbestute, #utno, #idrettsfag, #stedet bildet er tatt, #aktiviteten bildet viser, @kommunen bildet er tatt i, @visithelgeland/salten eller andre områder/regioner bildet viser osv. 
  • Følg andre kontoer som har samme «interesse» som dere 
  • Lik og kommenter bilder og videoer til de dere følger. På den måten får du også spredt ordet om egen konto 
  • Lag gjerne en egen # og bruk dem konsekvent. Og oppfordre gjerne andre til å bruke den  
  • Husk at rettighetene til å bruke bildet skal være på plass, og at personene på bildet skal ha samtykket til bruken! 

Tips til størst mulig spredningseffekt 

Instagram belønner kontoer som benytter seg av ny-lanseringer/ nye formater.  Det være seg Reels, Stories, Guides eller andre nyheter som måtte komme. I tillegg mener flere eksperter at man får “belønning” jo lengre man klarer å få besøkende til å være på Instagram. Da kan det for eksempel være en ide å laste opp flere bilder i en serie.   

Ulike formater og funksjoner

Reels
Dette er Instagram sitt svar på TikTok. Med andre ord et sted å lage korte, morsomme og inspirerende videoer med musikk.    

Tips: du får opp muligheten om å dele den korte filmen din på profilen din også. Trykk ja om du ønsker at følgerne dine skal få den opp i feeden sin. Du kan alltids slette den fra biblioteket på egen konto. 

Noen av mulighetene du kan velge mellom 

  • Lengden på filmen 
  • Hastigheten på filmen 
  • Ulike effekter og filter, deriblant greenscreen 
  • Retusjering 
  • Hvilke deler av film og musikk man vil ha med 
  • Man kan legge på voiceover 

Les mer om formatet

Stories 
En kjapp og enkel måte å dele hverdagsøyeblikk på. Vær kreativ med tekst, musikk, klistremerker og gif-er. Eller legg på en quiz eller meningsmåling.  Det er også mulig å legge til link til en nettside.

Del yndlingshistoriene dine lengre enn 24 timer ved å legge dem til i egne album på profilsiden din. Les mer om formatet og her er en annen side for å lese mer om formatet på Instagram

Messenger (Instagram)
Instagram sin Messenger fungerer i stor grad på samme måte som Facebook sin.  Og disse to er koblet sammen slik at man ikke trenger å følge med begge steder.  

Her kan man sende bilde/video, gif-er, ringe hverandre med kamera og spille inn lydbeskjeder.  

Man kan også se videoer fra Instagram sammen, mens man er på videochat 

Les mer om de ulike funksjonene