Cookie Consent by TermsFeed Forvaltning av eierskap - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Forvaltning av eierskap

Nordland fylkeskommune er og har vært involvert i en rekke eierskap alene eller i samarbeid med offentlige og private aktører. Eierskap i kommersielle bedrifter er i utgangspunktet ikke ønskelig. Eierskap i ulike typer selskap kan likevel i noen tilfeller være et tjenlig virkemiddel for å oppnå strategiske og politiske målsetninger og løse oppgaver innen fylkeskommunens ansvarsområder.

Selskapene i porteføljen er plassert i kategorier ut ifra formål og intensjon med eierskapet.

For hver kategori er det utarbeidet begrunnelse for investeringen, vurdering av avkastningskrav, anbefaling for håndtering, finansielt grunnlag for drift, vurderinger av risiko og strategi for salg «exit-strategi».

Det skal foretas en regelmessig gjennomgang og klassifisering av Nordland fylkeskommunes portefølje av aksjer og eierandeler med sikte på å avhende eierposter det ikke lengre ansees formålstjenlig at fylkeskommunen sitter med.

Som verktøy for å holde løpende oversikt over de ulike eierandeler i ulike typer av virksomhet, har fylkeskommunen lagt til grunn følgende klassifisering for kategorier av virksomheter:

  1. Attføringsbedrifter.
  2. Selskaper nært koblet til fylkeskommunens oppgaver.
  3. Kunnskaps- og forskningsparker, FoU-selskaper.
  4. Nærings- og utviklingsselskaper.
  5. Investeringsselskaper.
  6. Ordinær forretningsvirksomhet.

Beslutninger om kjøp og salg av aksjer skal gjøres i overensstemmelse med gjeldende retningslinjer, og kan bare godkjennes av fylkestinget eller fylkesrådet etter «Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget».   

I de selskapene fylkeskommunen går inn som eier i, legger fylkeskommunen til grunn at begge kjønn er representert i styrene med minst 40 %. Dette er i tråd med siste revisjon i allmenn aksjeselskapslov (asal. 6-11a med nærmere bestemmelser), uten at dette er et lovpålagt krav for de ordinære aksjeselskaper. Likeledes vil fylkesrådet legge vekt på at de selskapene det investeres i skal ha etiske retningslinjer for sin virksomhet.

Fylkeskommunen vil sikre gode rutiner for planlegging av deltakelse i generalforsamlinger og fremme forslag til deltakelse i de ulike valgkomiteer og styrer, samt initiere og delta i eiermøter og andre møter ved behov.