Kapittel 4 Om debattene
§ 16 Om debattene
Fylkesordføreren leser opp sakens tittel og nummer. Saksordføreren redegjør for komiteens innstilling. Mindretallet redegjør for eventuell alternativ innstilling.
Fylkesordføreren spør om noen vil ha ordet. Ber flere om ordet samtidig, avgjør fylkesordføreren rekkefølgen mellom dem. Fylkesordføreren skal påse at forslag fra partier som ikke er representert i den komiteen som har forberedt saken, blir lagt fram før den alminnelige debatt på saken tar til.
Fylkesordføreren kan utenom denne rekkefølge gi ordet til ansvarlig fylkesråd for saken.
I ordskiftet bør ingen ha ordet mer enn to ganger, dog slik at talerne med tillatelse fra fylkesordføreren kan få ordet til saksopplysning, korreksjon eller oppklaring av misforståelse. Taletid er i alminnelighet 3 minutter første innlegg og 2 minutter andregangs innlegg.
Fylkesordføreren kan tillate replikkordskiftet. En replikk og svaret på denne kan ikke være på mer enn ett minutt hver. Replikkordskiftet bør normalt ikke overstige ti minutter totalt. I replikkordskiftet kan kun taler få ordet mer enn en gang. Fylkesordføreren kan gi taler anledning til et kort avsluttende innlegg.
Replikkordskiftet kan ikke finne sted etter at strek er satt for inntegning av nye talere på talerlisten.
§ 17 Ordskifte
Taleren skal rette sine ord til fylkesordføreren, ikke til forsamlingen. Taleren skal holde seg nøye til den sak eller den del av saken som ordskiftet gjelder. Fylkesordføreren skal se til at det blir gjort.
Forsamlingen eller andre må ikke krenkes i ord eller handling. Upassende eller fornærmende adferd eller tale er ikke tillatt, og skal påtales av fylkesordfører.
Dersom taler ikke retter seg etter påtale, kan fylkesordfører frata vedkommende ordet eller ved avstemning la forsamlingen avgjøre om vedkommende skal stenges ute fra resten av behandlingen av angjeldende sak eller for lenger tid/resten av møtet.
En representant kan be om ordet til dagsordenen, og få ordet utenom den oppsatte talerlista. Til dagsordenen kan en representant få ordet for å foreslå begrenset taletid, foreslå strek, komme med innvendinger til sakens behandlingsmåte, uttale seg om voteringsmåten eller gi opplysninger i forbindelse med møtets avvikling.
Den som får ordet til dagsorden, gis begrenset taletid og får som regel ordet bare én gang. Vedkommende representant kan ikke komme inn på realitetene i den saken som er til behandling, når man har ordet til dagsorden. En debatt om dagsorden skal være svært kortfattet.
§ 18 Fylkesordførerens stilling under ordskiftet
Fylkesordføreren må ikke avbryte noen som har ordet, med mindre det skjer for å opprettholde de bestemmelser som er gitt i forretningsorden, eller for å oppklare misforståelser fra talerens side.
Vil fylkesordføreren delta i ordskiftet, overlates ledelsen av forhandlingene til fylkesvaraordføreren, jfr. § 10.
§ 19 Avgrensning og avslutning av ordskiftet
Før ordskiftet i en sak er begynt og mens ordskiftet pågår, kan fylkestinget vedta at taletiden skal begrenses.
§ 20 Forslag
- a) Bare fylkestingets representanter og møtende vararepresentanter kan fremsette forslag.
Partier som er representert i en komité, må i alminnelighet fremme eventuelle forslag under behandlingen i vedkommende komité.
Partier som ikke er representert i komitéen, kan fremme forslag i komitéen - jfr. § 5.b) pkt. 6. Forslag som ikke fremmes på denne måten, skal leveres skriftlig og i undertegnet stand til fylkesordføreren fortrinnsvis 6 timer før sakens behandling i plenum. - b) Medlem av fylkestinget kan fremsette representantforslag til fylkestinget. Forslaget må bare omhandle én sak og gjelde saker som naturlig hører inn under fylkestingets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som er på sakslisten eller har samme innhold som en sak som tidligere har vært behandlet av fylkestinget i samme valgperiode, uten å ha fått nødvendig tilslutning, jf. kommunelovens § 10-9.
Forslaget leveres fylkesordføreren senest mandag én uke før fylkestinget har møte. Fylkestinget avgjør, etter forslag fra fylkesordføreren, hvordan saken skal behandles. Fylkestinget kan avgjøre at forslaget:- skal realitetsbehandles etter forutgående behandling i en fylkestingskomité, eller
- sendes fylkesrådet som forbereder en sak til neste fylkestingssamling der representantforslaget blir vurdert.