1 Generelt
1.1. Hjemmel
Fylkesrådet har avgjørelsesmyndighet etter delegert myndighet gitt av fylkestinget. Det er gitt slik myndighet til fylkesrådet i fylkestingssak 164/2024 «Reglement for delegering av myndighet fra Nordland fylkesting».
1.2 Formål med reglementet
Delegeringsreglementets hovedformål er å fremme god saksbehandling og beslutningsadferd ved fordeling av vedtaksmyndighet, under hensyn til behovet for reell politisk styring/kontroll, rettssikkerhet og effektiv utnyttelse av ressurser og kompetanse.
Fylkeskommunens vedtaksmyndighet ligger som utgangspunkt til fylkestinget. Formålet med dette reglementet er derfor å angi de tilfeller der fylkesrådet delegerer sin vedtaksmyndighet til den enkelte fylkesråd og fylkesdirektør. For å gi en samlet beskrivelse innen de forskjellige saksfelt er vedtakskompetansen som tilligger fylkestinget uten å være delegert til fylkesrådet likevel tatt med i dette reglementet, der dette er ansett for å være formålstjenlig.
Med myndighet menes både kompetanse (definisjon) gitt fylkeskommunen i lover og forskrifter (offentlig myndighetsutøvelse etter kommunelov og særlov, se reglementets kapittel 3) og kompetanse fylkeskommunen innehar som selvstendig rettssubjekt (økonomiske og administrative fullmakter, se reglementets kapitel 5 og 6).
Delegering vil si å overføre til andre den myndighet en selv har, slik at denne kan opptre på vegne av fylkeskommunen og fatte beslutninger på fylkeskommunens vegne. Videredelegering er å delegere tildelt myndighet, eller deler av den, videre til andre. Prinsipper og rammer for hvordan delegering skal foregå er nærmere angitt i reglementets kapittel 2.
Fylkeskommunen er pålagt en rekke lovpålagte oppgaver og annet ansvar som ikke nødvendigvis innebærer en medfølgende vedtaksmyndighet. Dette reglementet inneholder derfor ikke en oversikt over samtlige lover, forskrifter eller annet regelverk som fylkeskommunen er underlagt. Delegeringsreglementet skal heller ikke gi en fullstendig beskrivelse av hvordan fylkeskommunen skal løse alle sine lovpålagte oppgaver. Dette er nærmere beskrevet i fylkeskommunens kvalitetssystem og/eller i andre gjeldende rutine/arbeidsbeskrivelser.
Stedvis i dette reglementet er det presisert at saker av prinsipiell betydning skal behandles av fylkestinget, selv om kompetanse i utgangspunktet er delegert til fylkesrådet. Vurderingen av om en sak er av prinsipiell betydning eller ikke er utpreget skjønnsmessig. Det må i stor grad legges vekt på i hvilken utstrekning de skjønnsmessige sider av den aktuelle avgjørelsen må anses klarlagt gjennom tidligere politiske vedtak, herunder vedtatte budsjettrammer og forutsetninger samt overordnede planer, instrukser og tidligere praksis.
1.3 Definisjoner, presiseringer
I dette reglement brukes disse definisjoner:
- Med «fylkesrådet» menes fylkesrådet som kollegium.
- Med «en fylkesråd» menes et medlem av fylkesrådet (kan også være fylkesrådets leder).
- Med «ansvarlig fylkesråd» menes den fylkesråd som i henhold til fylkesrådets ansvars- og arbeidsfordeling har instruksjons- og avgjørelsesmyndighet for vedkommende saksområde.
- Med «ansvarlig fylkesdirektør» menes administrativ leder av en avdeling og alle dens underliggende enheter. Når det er relevant benyttes i stedet stillingsbetegnelsen.
- Med «budsjettmyndighet» menes fylkestingets myndighet til å vedta økonomiplan og årsbudsjettet.
- Med «budsjettfullmakt» menes fullmakt til å fordele bevilgninger gjøre endringer innenfor de rammer fylkestinget fastsetter i reglement og budsjettvedtak samt myndighet til å disponere bevilgningene.
- Med «rammeområde» menes det detaljeringsnivå fylkestinget velger å vedta budsjettet på og som danner grunnlag for videredelegering av budsjettfullmakt. Dette kan være sektor, avdeling, etat, formål og lignende.
- Med «nettoramme» i budsjettet menes utgifter fratrukket inntekter.
- «Budsjett og regnskapsforskriftene» er en forkortelse for «Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner m.v.» Ikrafttredelse 1.1.2020
- Myndighet som «tilligger» noen kan ikke delegeres videre (delegeringssperre). Delegeringssperre gjelder også når myndighet er delegert til «ansvarlig fylkesråd» selv.
- Ledere i Nordland fylkeskommune som har et gjennomgående faglig lederansvar i hele organisasjonen, har rett og plikt til å påse at oppgaver blir utført etter gjeldende bestemmelser i hele Nordland fylkeskommune.