OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

You are here:

NEW NORTH – Transport, Logistics and Security of Supply

Finland, Sverige og Norge samarbeider for å  utvikle den nordlige regionen og et felles transportsystem.

EUs Interreg Aurora-program har bidratt med en betydelig finansiering til prosjektet New North – Transport, Logistics, and Security of Supply, med fokus på utvikling av transport- og logistikksystemet i den nordlige regionen. Prosjektet er fra EU Interreg Aurora-programmet bevilget 2 millioner Euro.

Bevilgningen fra  Interreg Aurora-programmet styrker samarbeidet i den nordlige regionen og muliggjør utvikling av transportkjeder, forsyningssikkerhet, utvikling av elektrisk luftfart og etablering av grønne transportkorridorer

Målet med New North-prosjektet er å utvikle et bærekraftig transportsystem i den nordlige regionen, med tanke på fremtidens transportmuligheter. Prosjektet har som mål å svare på den endrede geopolitiske situasjonen og kunnskapen fra Barents Transport and Logistics Project (BRTL). Hovedmålet med prosjektet er å styrke samarbeidet mellom de regionale interessentene og forbedre transportforbindelsene i den nordlige regionen,» 

Prosjektet er et samarbeid mellom regionene Lappland, Nord-Karelen, Kajanaland og Nord-Österbotten i Finland, Kvarkenrådet og Västerbotten- og Norrbotten-regionene i Sverige, og Troms-, Nordland- og Finnmark fylkeskommuner i  Norge.  Prosjektet støttes også av en  samarbeidsgruppe for å sikre informasjonstilgang og samhandling.

Lappland regionråd (Lapin Liitto) fungerer som prosjektets hovedpartner i samarbeid med regionale interessenter fra Sverige og Norge.

Totalprosjektet består av fire arbeidspakker (AP):

  • AP1: Fremtidig sømløs godstransport (ledes av Finnmark og norske partnere)
  •  AP2: Transportsikkerhet (ledes av Lappland).
  •  AP3: Elektrisk luftfart (ledes av Västerbotten)
  •  AP4: Grønn jernbanetransport (ledes av Nord Karelen)

Prosjektet startet 1 september 2023, og vil pågå i 36 måneder.

AP1 Fremtidig sømløs godstransport

AP1 involverer de tre nordligste fylkeskommunene i Norge, med Finnmark fylkeskommune som ansvarlig partner.

Målet med AP1 er å presentere en status for godstransport, og anbefale fremtidsrettede løsninger i veikorridorer som krysser grensene i Nord-Norge og Nord-Sverige/Nord-Finland

Studien skal skape relevant informasjon for de utvalgte veitransportkorridorene, basert på et mer omfattende detaljnivå, enn vanlig.

AP1 fokuserer på transportene langs utvalgte veikorridorer. Markedsvurderingen i 2024 danner grunnlaget for prosjektets neste steg og anbefalinger. Veikorridorene er gjengitt i kartet nedenfor.

Den 9.-10. april 2025 gjennomføres et prosjektseminar for New North i Narvik. Nærmere informasjon kommer.

Tidsplan AP1

  • Fase 1, Planlegging og planbeskrivelse - Oktober 2023 - januar 2024
  • Fase 2 Markedsanalyse (rapport 1) Desember 2023 - januar 2025
  • Fase 3: Flaskehalser og forbedringsmuligherer (Rapport 2) - November 2024 - juni 2025
  • Fase 4: Anbefalinger og exitstrateig (rapport 3) juni 2025 - februar 2026

Andre aktiviteter:

  • Koordinering med andre AP, styringsgrupper, møter, seminarer, reiser m.v . - november 2023 - juli 2026

Norske kontaktpersoner:

Finnmark fylkeskommune (ansvarlig norsk partner)

Finnmark fylkeskommune (ansvarlig norsk partner)

Kontaktperson: Eirik Selmer
E-post: eirik.selmer@ffk.no
Mobil: +47 922 49 441

 Troms fylkeskommune

Kontaktperson:  Marius Chramer
E-post: marius.chramer@tromsfylke.no
Mobil: +47 958 16737

Nordland fylkeskommune

Kontaktperson: Trond Heimtun
E-post: trohei@nfk.no
Mobil: +47 970 74 351

Transportutvikling AS (prosjektkonsulent)

Kontaktperson: Stig Nerdal
E-post: stig.nerdal@transportutvikling.no
Mobil: +47 958 71 905