
EUs Interreg Aurora-program har bidratt med en betydelig finansiering til prosjektet New North – Transport, Logistics, and Security of Supply, med fokus på utvikling av transport- og logistikksystemet i den nordlige regionen. Prosjektet er fra EU Interreg Aurora-programmet bevilget 2 millioner Euro.
Bevilgningen fra Interreg Aurora-programmet styrker samarbeidet i den nordlige regionen og muliggjør utvikling av transportkjeder, forsyningssikkerhet, utvikling av elektrisk luftfart og etablering av grønne transportkorridorer
Målet med New North-prosjektet er å utvikle et bærekraftig transportsystem i den nordlige regionen, med tanke på fremtidens transportmuligheter. Prosjektet har som mål å svare på den endrede geopolitiske situasjonen og kunnskapen fra Barents Transport and Logistics Project (BRTL). Hovedmålet med prosjektet er å styrke samarbeidet mellom de regionale interessentene og forbedre transportforbindelsene i den nordlige regionen,»
Prosjektet er et samarbeid mellom regionene Lappland, Nord-Karelen, Kajanaland og Nord-Österbotten i Finland, Kvarkenrådet og Västerbotten- og Norrbotten-regionene i Sverige, og Troms-, Nordland- og Finnmark fylkeskommuner i Norge. Prosjektet støttes også av en samarbeidsgruppe for å sikre informasjonstilgang og samhandling.
Lappland regionråd (Lapin Liitto) fungerer som prosjektets hovedpartner i samarbeid med regionale interessenter fra Sverige og Norge.
Totalprosjektet består av fire arbeidspakker (AP):
- AP1: Fremtidig sømløs godstransport (ledes av Finnmark og norske partnere)
- AP2: Transportsikkerhet (ledes av Lappland).
- AP3: Elektrisk luftfart (ledes av Västerbotten)
- AP4: Grønn jernbanetransport (ledes av Nord Karelen)
Prosjektet startet 1 september 2023, og vil pågå i 36 måneder.
AP1 Fremtidig sømløs godstransport
AP1 involverer de tre nordligste fylkeskommunene i Norge, med Finnmark fylkeskommune som ansvarlig partner.
Målet med AP1 er å presentere en status for godstransport, og anbefale fremtidsrettede løsninger i veikorridorer som krysser grensene i Nord-Norge og Nord-Sverige/Nord-Finland
Studien skal skape relevant informasjon for de utvalgte veitransportkorridorene, basert på et mer omfattende detaljnivå, enn vanlig.
AP1 fokuserer på transportene langs utvalgte veikorridorer. Markedsvurderingen i 2024 danner grunnlaget for prosjektets neste steg og anbefalinger. Veikorridorene er gjengitt i kartet nedenfor.

Den 9.-10. april 2025 gjennomføres et prosjektseminar for New North i Narvik. Nærmere informasjon kommer.
Tidsplan AP1
- Fase 1, Planlegging og planbeskrivelse - Oktober 2023 - januar 2024
- Fase 2 Markedsanalyse (rapport 1) Desember 2023 - januar 2025
- Fase 3: Flaskehalser og forbedringsmuligherer (Rapport 2) - November 2024 - juni 2025
- Fase 4: Anbefalinger og exitstrateig (rapport 3) juni 2025 - februar 2026
Andre aktiviteter:
- Koordinering med andre AP, styringsgrupper, møter, seminarer, reiser m.v . - november 2023 - juli 2026
Norske kontaktpersoner:
Finnmark fylkeskommune (ansvarlig norsk partner)
Kontaktperson: Eirik Selmer
E-post: eirik.selmer@ffk.no
Mobil: +47 922 49 441
Kontaktperson: Marius Chramer
E-post: marius.chramer@tromsfylke.no
Mobil: +47 958 16737
Kontaktperson: Trond Heimtun
E-post: trohei@nfk.no
Mobil: +47 970 74 351
Kontaktperson: Stig Nerdal
E-post: stig.nerdal@transportutvikling.no
Mobil: +47 958 71 905
Newsletter WP1, april 2024 (PDF, 2 MB)
Presentation WP1, Levi, Finland, september 2024 (PDF, 3 MB)
Presentasjon Nordnorske EU dager, Narvik 24. oktober 2024 (PDF, 4 MB)
Presentasjon Nordnorske EU dager, Tromsø 29. oktober 2024 (PDF, 4 MB)
Presentasjon Nordnorske EU dager, Vadsø 31. oktober 2024 (PDF, 4 MB)
Seminar Narvik 9.-10. april 2025 (kommer)