OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fv. 17 Storvikskartunnelen

I en tunnel står en gravemaskin med lift. To personer i refleksklær monterer noe i tunneltaket.   - Klikk for stort bildeArbeid i tunneltaket. Knut Magne Karlsen

Storvikskartunnelen skal oppgraderes etter dagens krav til sikkerhet. Anleggsstart høsten 2025.

Konkurransen om oppdraget ble lyst ut like før påske 2025. Målet er å skrive kontrakt med en entreprenør i juli.

Nye krav til sikkerhet

Storvikskartunnelen skal få en nødvendig oppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften.

Det blir ny belysning i hele tunnelen, ny ventilasjon og ny sikkerhetsutrustning som nødtelefoner og brannslukkere.   Det vil også bli etablert nødstrøm i tunnelen, slik at et viktige komponenter fortsatt får strømforsyning ved et eventuelt strømbrudd. Inne i tunnelen skal det sprenges to fjellhaller som skal romme tekniske bygg.  I tillegg blir det ett bygg på utsiden. Det blir både komplettering og brannsikring av eksisterende vann- og frostsikring, samt etablering og brannsikring av ny.  

Det kommer dessuten til å bli DAB og mobildekning i tunnelen når den er ferdig. 

Dette er et omfattende prosjekt, men likevel ingen ombygging av tunnelen. Det skal gjøres mye som ikke nødvendigvis blir synlig for trafikanten, men som er viktig for sikkerheten. 

Anleggsperiode

Etter planen kan anleggsarbeidene starte høsten 2025. Oppstartsdato kommer etter vi har gjort avtale med entreprenøren. Det er satt av halvannet år til prosjektet.  

I planleggingen har det vært fortløpende dialog med Gildeskål kommune, Vegtrafikksentralen og Salten brann. 

Trafikkavvikling

Det er ingen omkjøringsmuligheter i området. Dermed blir det behov for å begrense trafikken igjennom tunnelen. Dette er både fordi utstyr krever en del plass, og av hensyn til de som har arbeidsplassen sin på stedet. De som skal forbi skal også kunne passere trygt.

Planen er:  

  • Fri ferdsel på dagtid
  • Kontinuerlig ledebilkjøring noen timer på kvelden
  • Stengt på natta, med gjennomslipp til to faste tidspunkt i løpet av tidsrommet.


Vi kommer tilbake med mer presis informasjon etter sommeren. Trafikkmeldinger vil finnes på 175.no og i appen Vegvesen trafikk.

Tidligere vedlikehold

I perioden mai–desember 2022 ble det gjort et større vedlikeholdsarbeid i den 3,1 km Storvikskartunnelen.  Vann- og frostsikring ble revet og erstattet med ny, der det var nødvendig. Det ble også sikret fjell inne i tunnelen, for å hindre at stein faller ned. Mens arbeidene pågikk var det ledebilkjøring og stengt i perioder på nettene.   

Arbeidene i 2022 var et et forarbeid til senere oppgraderinger.  

Ble utsatt

Tunneloppgraderingen skulle opprinnelig starte høsten 2024, men måtte utsettes grunnet store kostnadsøkninger. Nå er det gjort kostnadsreduserende tiltak og kostnadsrammen til prosjektet er økt. 

Kostnader

Det er gjennom budsjett og økonomiplan satt av 420 millioner kroner til prosjektet. Dette inkluderer kostnadene til en større jobb som ble påbegynt for 3 år siden (se over).

 

 

Storvikskartunnelen ligger i Gildeskål kommune og er 3,1 km lang. Den åpnet for trafikk i 1995.