Endringer på sørsiden
Omlegging av veg er også nødvendig når ny bru bygges. Vær oppmerksom på endringer på sørsiden av brua. Lysreguleringen flyttes. Ved inn- og utkjøringen på nordsiden av Coopbygget blir det stengt en periode, og der bes trafikantene om å bruke den motsatte siden i stedet.
Arbeid i sommer
Det vil trolig pågå byggeaktivitet også gjennom sommeren 2024.
Vi bygger bredere bru med fortau
Illustrasjon av den nye brua
Illustrasjon fra Degree of Freedom
Bakgrunnen for prosjektet er at det ble oppdaget større skader enn først antatt i arbeid med rehabilitering av dagens bru. Nå skal ny bru sørge for trygg og varig vegforbindelse mellom hovedøyene Sør- og Nord-Herøy. Den blir viktig for næringstrafikken og gir tryggere forhold for myke trafikanter.
Anleggsperioden
Arbeidstida kan være alle dager, også helg, i utgangspunktet klokka 07–19. Dette vil variere underveis.
De som bor og oppholder seg nærmest vil naturlig nok merke aktiviteten vår mest. For eksempel vil det bli noe sprengning også i tida fremover. Ta kontakt med oss hvis dere har spørsmål eller kommentarer.
De som kjører, sykler og går skal hele tiden komme seg trygt over sundet. Følg skiltingen. Vær forberedt på at enkelte operasjoner, som sprengning, kan medføre venting på inntil 15 minutter.
Sjekk trafikkmeldinger på 175.no
Vegarbeid
Det vil være vegarbeid på begge sider av brua. Følg skiltingen. Myke trafikanter bes bruke den midlertidige, omlagte traséen.
Stenging av sundet
I forbindelse med spesielle arbeidsoperasjoner vil det bli behov for å stenge sundet. Det kan ikke være trafikk under når stålelementene skal monteres og betongdekket skal støpes.
Første stengning var noen uker i april 2024, på grunn av montering av stålseksjonene. Les pressemelding: Stenger Herøysundet
Det kan bli stengning senere i prosjektet, men dette kommer vi i så fall tilbake til
Ta kontakt med oss dersom dere har spørsmål om dette.
Peab Anlegg bygger brua
Det er Peab Anlegg som bygger ny bru på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontraktssummen er på 92,9 millioner kroner ekskl. mva. Andre kostnader kommer i tillegg.
Før Peab Anlegg rigget seg til på stedet har deres underleverandør startet med stålarbeidene til brua.
Det er også revet seks bygninger for å gi plass til ny bru. I tillegg er Telenor-bygget revet. Entreprenør for disse arbeidene var Norsk Saneringsservice AS.
Se reguleringsplanen hos Herøy kommune
Fakta
- Brua blir liggende like ved siden av den eksisterende, i sørøst.
- 138 meter lang
- to kjørefelt
- 2,5 meter bredt forhøyet fortau
- seilingshøyde 9 meter
- 504 tonn stål
- bygget i stål og betong
- bygges for å vare i 100 år
- På Sør-Herøysiden ved Coop Prix blir det tilrettelagt for fotgjengerovergang med forsterket belysning.
- Anleggsarbeidene var i gang etter påske 2023. Ny bru skal stå ferdig på slutten av 2024.
Se bilder
Se webkamera
Dagens bru
Eksisterende bru skal være i bruk mens den nye bygges. Det er god kontroll på bæreevnen, og armeringen i brua overvåkes. Vi minner samtidig om at tungtrafikken må ta hensyn til skiltingen om vekt og lengde mellom kjøretøyene.
Forsker på dagens bru
Når den nye brua er tatt i bruk, skal den gamle rives. Men før den tid skal gammelbrua forskes på, og kanskje kan det forhindre fremtidige brukollapser? Forskningsprosjektet har stor interesse, også internasjonalt, og vi har flere studenter som skal skrive oppgaver om dette.
Les mer om forskningsprosjektet Excon - Grønn forvaltning av konstruksjoner for infrastruktur - SINTEF
River den gamle brua
Planen er å rive den gamle brua i 2025.
Se illustrasjoner
Dagens bru