Bypakken er et samarbeid mellom Bodø kommune, Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen. Pakken har mer enn hundre prosjekter og inneholder blant annet ny riksvei 80, bedre kollektivtilbud og nye gang- og sykkelveier. Dette løftet er et spleiselag mellom det offentlige og bilistene.
Bypakke Bodø fase 2 ble vedtatt av Stortinget i mai 2022. Det ble lokalpolitisk vedtatt i 2019.
Vegprosjekt
Fv. 834 Nordstrandveien er et prosjekt i Bypakke Bodø fase 2. Byggestart høsten 2024.
Bypakkeprosjektet fv. 834 Mælen ble bygd om i 2021–2022, med rundkjøring, ny bussholdeplass og bedre kryssinger for myke trafikanter. Les om prosjektet fv. 834 Mælen.
Kollektiv i Bypakke Bodø
Gjennom den første fasen av Bypakke Bodø ble det blant annet bygget egen busstrasé på Gamle Riksvei ved Rensåsen og på Høgåsen–Oddan. Det er bygget snuplasser, samt rundt 40 oppgraderte og nye bussholdeplasser rundt om i byen.
I fase 2 av bypakken er hovedfokus å bedre fremkommeligheten for bussene. Aktuelle tiltak kan være prioritering av buss gjennom signalanlegg, trafikale utbedringer, holdeplassutforminger, fartsreduserende tiltak tilrettelagt for buss, osv. I 2024 gjør vi for eksempel utbedring av enkelte busslommer langs riksveg 80.
Andre tiltak for bedre kollektivtrafikk
I tillegg til utbyggingsprosjektene i regi av bypakken, har Nordland fylkeskommune gjort endringer i driften, finansiert innenfor eget budsjett. Kollektivsystemet ble endret høsten 2012. Tilbudet ble enklere og mer tilgjengelig ved økt frekvens, bedre reiseinformasjon og et mer forutsigbart tilbud.
På bybusslinjene har vi kjørt elektriske busser siden sommeren 2021. For å øke tilbudskapasiteten ble også tatt i bruk elektriske leddbusser, for første gang nord for Trondheim. Ved å gjøre bybusstrafikken utslippsfri sparer vi miljøet. De nye bussene er også universelt utformet og mer effektive ved på- og avstigning.
Det jobbes fortsatt med å videreutvikle bybusstilbudet i Bodø.
Reise med buss?
Planlegg reisen, se priser og hvordan du kjøper billett på Reis Nordland