Nasjonale retningslinjer for bruk av midlene
1.Prosjekter som kan få støtte er begrenset til utbygging av høyhastighetsbredbånd til husholdninger og virksomheter som mangler tilbud om 100 Mbit/s nedlastingshastighet. Det støttede prosjektet må gi et bredbåndstilbud som kan tilby en stabil nedlastingshastighet på minimum 1 Gbit/s.
2. Områder hvor eksisterende nett tilbyr en nedlastingshastighet under 100 Mbit/s anses ikke som støtteberettigede dersom det eksisterende nettet kan oppgraderes til å tilby en nedlastningshastighet på minimum 1 Gbit/s.
3.Offentlig høring av støtteområder:
Nkom skal gjennomføre den offentlige høringen på nasjonalt nivå. Fylkeskommuner og kommuner må bidra inn i høringen med kunnskap om faktiske dekningsopplysninger lokalt og regionalt og om lokale aktører i egen region. Utover det vil Nkom kontakte tilbyderne som har påtatt seg dekningsforpliktelse etter 5G-auksjonen i september 2021, direkte. Fylkeskommunen har anledning til å gjennomføre tilleggshøringer i tilfeller hvor dette er hensiktsmessig, gjerne etter dialog med Nkom.
4. Fylkeskommunen prioriterer prosjekter innenfor den økonomiske rammen og beslutter hvilke prosjekter som skal få statlig støtte i fylket.
5. Fylkeskommunen har ansvar for at konkurranseutlysning av de aktuelle prosjektene skjer samlet, og den avgjør selv i hvilken grad utlysningen skal deles opp i flere underprosjekter.
6. Fylkeskommunen skal, for å sikre samsvar med statsstøtteregelverket og anskaffelsesreglene, blant annet sørge for:
a). at informasjon om prosjektene som har fått støtte, gjøres tilgjengelig på fylkeskommunens nettsider, med lenke til bredbåndstilbydernes nettsider
b). at Nkom blir konsultert om produkter for tredjepartstilgang (grossisttilgang), samt om vilkårene for slik tilgang, herunder pris.
c). at anbudsinvitasjoner og avtaler med valgt utbygger utformes i tråd med statsstøttereglene, deriblant at
I. utbygger plikter å gi prosjekteier den informasjon som er nødvendig for å sikre at statsstøttereglene og andre krav knyttet til ordningen følges
II. avtalene inneholder bestemmelser om at eventuell ulovlig statsstøtte må tilbakebetales
7. Departementet ber om at fylkeskommunen ved eventuell tildeling av prosjektmidler til kommunene, gjør oppmerksom på kravene i bredbåndsutbyggingsloven og stiller som vilkår at kommunene følger de lovpålagte kravene om å legge inn data i Ekomportalen.
8. Bredbåndstilbudet som etableres gjennom ordningen skal tilbys sluttbruker til en fastpris som er uavhengig (eller tilnærmet uavhengig) av bruken.
9. Prosjekter som mottar tilskudd, skal etablere et reelt bredbåndstilbud til alle
husholdninger og virksomheter innenfor det definerte geografiske området det skal gis støtte til, dvs. 100 prosent dekning innenfor det aktuelle området.
10. Det er ikke et krav om lokal medfinansiering i 2025, men departementet oppfordrer likevel fylkeskommunen og kommunene til å bidra med lokale midler i prosjektene. Lokale bidrag vil bidra til at flere husstander og virksomheter kan få et nytt eller bedre tilbud, enn uten slike bidrag.
11. Departementet tillater at midler tildelt i 2025 kan benyttes i kommende notifisert ordning (2026-ordning) dersom fylkeskommunen finner at det gir en mer hensiktsmessig utnyttelse av midlene. Departementet vil komme tilbake med opplysninger om hvordan bruk av midlene i 2026-ordning skal rapporteres. Tilskuddsmidler som det ikke er inngått avtaler om utbygging for innen 31. desember 2025, og som fylkeskommunen ikke ønsker å benytte under 2026-ordning, skal tilbakebetales til departementet dersom ikke særlige omstendigheter tilsier at fristen for bruk av midlene utvides, jf. punkt 13 i disse retningslinjene.
12. Prosjekter som mottar tilskudd, skal være gjennomført innen 1. juli 2027. Dersom dette ikke oppfylles, kan departementet kreve helt eller delvis tilbakeføring av de statlige midlene som inngår i de aktuelle prosjektene.
13. Departementet kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra disse nasjonale retningslinjene, med
unntak av pkt. 2.
Klima og miljø i utbyggingsprosjekter, ekomportalen og endring i anskaffelsesregler
Bruk av eksisterende infrastruktur er et virkemiddel som kan redusere klimafotavtrykket i naturen ved fremføring av bredbånd. Det samme vil være tilfelle dersom man klarer å samordne planlagte og pågående bygge- og anleggsarbeid. Bredbåndutbyggingsloven gir bredbåndsutbyggeren rett til å få tilgang til eksisterende passiv infrastruktur for utbygging av høyhastighetsnett. Kommuner som eier slik infrastruktur, er pålagt å imøtekomme enhver rimelig anmodning om slik tilgang.
Utlysing, kriterier og vurdering
A. Fylkeskommunen prioriterer prosjekter innenfor den økonomiske rammen og beslutter hvilke prosjekter som skal få statlig støtte i fylket.
B. Fylkeskommunen har ansvar for at konkurranseutlysning av de aktuelle prosjektene skjer samlet og at utbygger som skal gjennomføre prosjektet utpekes etter en tilstrekkelig konkurransebasert utvelgelsesmetode i henhold til statsstøttereglene.
C. Prosjektene som får støtte skal være teknologinøytrale, det vil si at det kan f.eks. ikke stilles krav om fiberbredbånd.
D. Bredbåndstilbudet som etableres gjennom ordningen skal tilbys sluttbruker til en fastpris som er uavhengig av bruken (dvs. en tilsvarende løsning for mobil som fastnett med ubegrenset data inkludert i månedsabonnementet til tilnærmet samme pris som fast bredbånd). For eventuelle tilbud/løsninger basert på trådløst nett («FWA») eller mobilnett skal det i tilbudet dokumenteres at løsningen, basert på lokale dekningsanalyser, vil gi stabilt høy kapasitet også ved høy belastning i nettet.
E. Prosjekter som mottar tilskudd skal etablere et reelt bredbåndstilbud til alle husholdninger og virksomheter innenfor det geografiske området det søkes om støtte til, dvs. 100 prosent dekning innenfor det aktuelle området.
F. Støttemidler skal ikke anvendes for å etablere tilbud til fritidsboliger. Dette er ikke til hinder for at infrastruktur som etableres for å tilknytte husholdninger eller bedrifter også kan benyttes for å koble til fritidsboliger. Særkostnadene for å etablere tilknytninger til fritidsboliger skal i så fall skilles ut fra regnskapet for det statsstøttete prosjektet.
G. Støtten som gis under ordningen skal være i tråd med gruppeunntaket for bredbåndstøtte (GBER), herunder blant annet:
a. Støtten som gis skal ha en insentiv-effekt, det vil si at støtten skal være nødvendig for å utløse den aktuelle investeringen.
b. Støtte skal kun gis til investering (og ikke til drift)
c. Støtten skal gis til investeringer i områder hvor det ikke finnes NGA-nett fra før og hvor det ikke er planlagt utbygging av slik infrastruktur de neste tre år fra det tidspunktet den planlagte støtten offentliggjøres.
H. Utbygger skal velges etter en konkurransebasert utvelgelsesprosess
I. Det skal legges til rette for tredjepartstilgang.
J. Anbudsinvitasjoner og avtaler med valgt utbygger skal utformes i tråd med statsstøttereglene. Avtaler skal inneholde bestemmelser om at eventuell ulovlig statsstøtte må tilbakebetales samt bestemmelser om at utbygger plikter å gi prosjekteier den informasjon som er nødvendig for å sikre at utbygger oppfyller kravene i statsstøttereglene og andre krav knyttet til ordningen.
K. Prosjekter som mottar tilskudd i 2025, skal være gjennomført innen 1. juli 2027.