Sammen med Statsforvalteren i Nordland og Kartverket, jobber fylkeskommunen med å holde kartgrunnlag oppdatert . Nordlandsatlas er et viktig verktøy som samler ulike temakart for Nordlandskommunene, typiske og sjeldne landskap, og friluftslivskartlegginger. Nordlandsatlas finner du her
Fylkeskommunen ber kommunene om å legge inn vedtatte og foreslåtte arealplaner i Nordlandsatlas. Dette gir bedre oversikt over arealforvaltningen for både publikum og høringsparter. Det er to måter å gjøre det på:
- Geosynkronisering. Det innebærer at kommunens digitale planer fortløpende oppdateres
- Periodisk ajourhold. For de kommunene dette gjelder, skal planer i SOSI format sendes til Kartverket som utfører kvalitetssikring og legger planene i Nordlandsatlas
Krav til digitalisering av arealplaner?
Jf. Plan- og bygningsloven - Kapittel 12. Reguleringsplan - Lovdata og § 12-10. Behandling av reguleringsplanforslag (første ledd):
Forslag til reguleringsplan sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Planforslaget gjøres tilgjengelig gjennom elektroniske medier. Frist for å gi uttalelse og eventuelt fremme innsigelse skal være minst seks uker. Dersom reguleringsplan er underlagt krav om konsekvensutredning etter § 4-2, skal konsekvensutredningen følge planforslaget.
Digital arealplan skal inneholde nødvendig informasjon for å kunne behandle og anvende planen med hjelp av elektronisk databehandling, herunder informasjon for å kunne presentere planen som et entydig plankart. Plandataene skal angi de enkelte geografiske områdene med gitte formål og tilhørende bestemmelser. Områdene skal angis som separate og entydige objekter kodet i samsvar med nasjonal produktspesifikasjon for arealplan og digitalt planregister. Basiskartet i arealplan skal ha identiske eiendomsgrenser som i matrikkelen.
Arealplan som inneholder flere vertikalnivåer, skal framstilles slik at hvert vertikalnivå kan forvaltes for seg og slik at det er mulig å framstille sømløse datasett for hvert av vertikalnivåene.
For at en arealplan skal anses å oppfylle definisjonen i plan- og bygningsloven § 12-11 første ledd, må datasettet som planforslaget består av tilfredsstille de nasjonale tekniske kvalitetskravene. Kommunen skal så raskt som mulig etter mottakelsen av planen gi forslagsstiller melding hvis kravene ikke er oppfylt, og summarisk oppgi avvikene. 12-ukersfristen etter § 1 i forskrift om tidsfrister, og sanksjoner ved overskridelse av fristene, for private forslag til detaljregulering etter § 12-11 i plan- og bygningsloven stopper å løpe fra det tidspunkt kommunen i melding til forslagsstiller påviser de mangler materialet har. Fristen fortsetter å løpe når det materiale kommunen krever har kommet inn.
Se Forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter plan- og bygningsloven - Lovdata, § 6 Krav til planforslag (første ledd):
Et planforslag skal tilfredsstille kravene til en reguleringsplan i plan- og bygningsloven § 12-1 og bestemmelsene i forskrift om kart, stedfestet informasjon, arealformål og kommunalt planregister (kart- og planforskriften) §§ 9 og 10. Kommunen kan presisere ytterligere krav til fremstilling og innhold. Kravene skal i så fall fremgå av en nærmere spesifikasjon fra kommunen for utarbeiding og behandling av reguleringsplaner. Slike krav skal forslagsstiller gjøres kjent med senest i oppstartmøtet.
Kommunen skal ikke pålegge forslagsstiller mer utredning og dokumentasjon enn nødvendig for å fatte et forsvarlig planvedtak.