Saksbehandling av søknader om individuelt tilrettelagt opplæring for elever i frittstående videregående skoler omfatter elever med ungdomsrett hjemmehørende i Nordland fylkeskommune.
Bestemmelsene om individuelt tilrettelagt opplæring i opplæringsloven kapittel 11 gjelder også for elever i friskoler. Før skolen iverksetter individuelt tilrettelagt opplæring, har den plikt til å tilpasse opplæringen for den enkelte elev.
Saksgang når elev har behov for individuelt tilrettelagt opplæring:
- Skolen henviser eleven til fylkeskommunal PP-tjeneste (PPT Nordland). Bruk følgende skjema: https://www.nfk.no/_f/p1/iaa19ee41-c7e5-48e0-9356-013f094429b4/henvisningsskjema-pp-tjenesten-1.docx
- Skolen sender søknad til Nordland fylkeskommune når sakkyndig vurdering er ferdig. Legg ved den sakkyndige vurderingen. I tillegg må det legges ved et samtykke fra eleven.
- Fylkeskommunen fatter enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
- Når elev og skolen har mottatt enkeltvedtaket, tildeles skolen ressurser. Dette vil komme i eget tilsagnsbrev. De økonomiske rammene for tildelingen vil følge rammene som tildeles egne fylkeskommune videregående skoler.
- Skolen lager en individuell opplæringsplan (IOP) og en årsrapport ved skoleårets slutt. IOP og årsrapport sendes spesialpedagogisk rådgiver, avdeling for utdanning og kompetanse.
Sakkyndig vurdering
Fylkeskommunal PP-tjeneste skal utarbeide sakkyndig vurdering for elever i friskoler og private skoler. Fylkeskommunen har ansvar for å fatte enkeltvedtak på et forsvarlig grunnlag. Den sakkyndige vurderingen skal være grunnlaget for vedtaket som fattes. Sakkyndig vurdering og enkeltvedtak skal i utgangspunktet fattes hvert år.
Enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring
Søknad om individuelt tilrettelagt opplæring må sendes så snart behovet oppstår, og sakkyndig vurdering er ferdig. Skolen plikter å opplyse Nordland fylkeskommune hvis elev kan dele ressurs med andre elever/allerede tildelte ressurser. Når Nordland fylkeskommune har fattet enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, sendes dette til eleven med kopi til skolen (og til foresatte når eleven er under 18 år). Tildeling av ressurser vil komme i eget tilsagnsbrev til skolen. Skolen fakturerer fylkeskommunen når vedtakets innhold er gjennomført etter innholdet i enkeltvedtaket.
Individuell opplæringsplan og årsrapport
Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan så raskt som mulig etter at vedtaket er mottatt. IOP skal vise mål, innhold, arbeidsmåter, vurderingsmåter og organisering. Ved skoleårets slutt lages en årsrapport over den opplæringen eleven har fått, og elevens utvikling. Skolen kan bruke egne maler, Utdanningsdirektoratets maler eller Nordland fylkeskommunes maler.