Hvilke skoler som tilbyr hvilke utdanningsprogram og programområder, blir bestemt av fylkestinget hvert 4. år. Her finner du informasjon om hvordan dette bestemmes, hvilke kriterier som legges til grunn, og hvordan du kan medvirke i prosessen. I tillegg forklares det hvilke justeringer som foretas hvert år.
Hvorfor en 4-årig plan?
Fylkestinget vedtok i 2019 at dette skulle innføres i Nordland, basert på kriteriene under. En fireårig plan gir et mer forutsigbart tilbud for både elever, skolene og arbeidslivet. Nåværende skoletilbud gjelder fra og med skoleåret 2021/22 til og med skoleåret 2024/25. Dette kalles tilbudsstruktur.
Når det ordinære skoletilbudet bestemmes er det i hovedsak for elever med ungdomsrett (Les mer om rettigheter på vilbli.no). Er du over 24 år og ønsker å ta videregående utdanning har du likevel mange muligheter. Mer info finner du på fylkeskommunens nettsider om opplæring for voksne.
Ny tilbudsstruktur (2025/26 til 2028/29)
I løpet av 2023 og 2024 ble det jobbet frem forslag til ny tilbudsstruktur for perioden 2025/26 til og med 2028/29. Forslaget ble behandlet og vedtatt i fylkestinget i oktober 2024. Før forslaget ble lagt fram, kartla fylkeskommunen, i samarbeid med våre innbyggere, Nordland fylkes behov for videregående utdanning. Det ble utarbeidet et kunnskapsgrunnlag med utvalgt relevant statistikk, og opprettet en innspillsportal der alle var inviterte til å bidra i prosessen. Det endelige forslaget lå ute på høring til og med 6.september 2024.
Vedtaket gjort i fylkestinget finner du her.
Prosessen med neste fireårig tilbudsstruktur vil starte høsten 2027, med vedtak oktober 2028.
Dette er de viktigste kriteriene vi ser til når tilbudene skal bestemmes.
Det er viktig å ta hensyn til antall elever som er i målgruppen for videregående skole i fylket. Dette kan gi en indikasjon på hvor mange tilbud som trengs for å dekke behovet.
Ved å se på elevtallet i de ulike grunnskolene, kan man lage prognoser på antall søkere til hver av de 16 videregående skolene vi har.
De historiske søkertallene sier noe om hvilken utdanning elevene helst vil ta. Dette er viktig fordi:
- Elevene har krav gjennom opplæringsloven til å få ett av tre ønsker om utdanning oppfylt.
- Elever som får sitt førsteønske, har større sjanse for å fullføre videregående skole.
- Det kan avdekkes søkemønstre som gir kunnskap om tilbud bør opprettholdes, flyttes eller legges ned.
Det er viktig for fylket å ha utdanninger som svarer til behovene i arbeidsmarkedet. Dette har flere fordeler:
- Sikre at arbeids- og næringslivet enklere får tak i folk med rett kompetanse.
- Styrker næringslivet og dermed bidra til vekst og utvikling i regionene.
- Større sjanse for at elevene får relevante og attraktive jobber etter endt utdanning.
- Enklere samarbeid mellom skole og bedrift når det gjelder lærlingeplasser og annen relevant yrkeserfaring for elevene.
God tilgang på læreplasser er avgjørende for å opprettholde yrkesfagstilbud på våre videregående skoler. Uten dette på plass vil ikke elevene kunne fullføre sin utdanning og få fagbrev. God tilgang har flere fordeler:
- Elevene velger utdanninger som svarer til arbeidsmarkedets behov, siden de er garantert læreplass.
- Nordland får et næringsliv som jevnlig tar i mot lærlinger og utvikler kompetanse på området, noe som igjen fører til god ivaretakelse av lærlingene
- Bidrar til å skape en mer praktisk og relevant utdanning.
Nordland fylkesting vedtok i februar 2019, som landets første fylkeskommune, å innføre en læreplassgaranti for elever i videregående opplæring. Læreplassgarantien i Nordland vil innebære at elever med ungdomsrett som har fullført og bestått VG2, er garantert læreplass i en lærebedrift i Nordland. Vi arbeider nå for å realisere læreplassgarantien.
Les mer om læreplassgaranti her
Nordland er delt inn i inntaksregionene Helgeland, Salten og nordfylket. I 2014 vedtok fylkestinget å gå inn for en sterkere regional samordning av de videregående skoletilbudene. Det vil si at hele regionens interesser og behov vurderes når skolenes tilbud skal bestemmes. Det er flere fordeler med dette:
- Bidrar til at enkeltskoler kan fremstå med en tydeligere utdanningsprofil.
- Opprettholde robuste fagmiljøer på skolene.
- Opprettholde et større mangfold av skoletilbud.
- Flere utdanningsprogrammer blir igangsatt hvert år.
- Nordland kan utdanne arbeidskraft i mange ulike yrker.
- Fornuftig bruk av utstyrsmidler. Fokuseres mot regionale tilbud.
Det er viktig å ta hensyn til økonomien til fylkeskommunen når man dimensjonerer tilbudet for videregående skoler. Det vil alltid være nødvendig å gjøre prioriteringer for å få til et tilbud som er økonomisk bærekraftig.
Tidslinje ny tilbudsstruktur 2025-26 til 2028-2029
Hva skjer hvert år?
Hver vår vil fylkeskommunen foreta en kapasitetstilpasning. Det vil si at det vurderes hvilke av de søkbare tilbudene som skal settes i gang kommende skoleår. Nødvendig justering av antall klasser gjøres også da. Dette baseres i hovedsak på søkertall som er klare 1.mars. Selv om et tilbud ikke settes i gang et skoleår, vil det likevel være søkbart innenfor samme fireårsperiode.