Bakgrunnen for dette prosjektet er et mål om å styrke lærerne sin kompetanse på vitenskapelig metode og kritisk tenking i lys av endringene som følger av Fagfornyelsen.
Kompetanseløftet vil skje gjennom utvikling og gjennomføring av et etterutdanningskurs for lærere i den videregående skole i Nordland, hvor undervisningen vil ta utgangspunkt i elevprosjekter som lærerne jobber med i klasserommet. Nord universitet står ansvarlig for utvikling og gjennomføring av etterutdanningskurset.
Prosjektet er forankret i Nordland fylkeskommunes Kompetansestrategi for Nordland 2020-24 som påpeker særlige utfordringer i Nordland med lav utdanning i befolkningen og en høy andel lærere uten lang høyere utdanning.
Prosjektet har i innledende fase være i dialog med skolene for å kartlegge behov og dermed skreddersy et opplegg som er tilpasset lærernes behov i den videregående skole i Nordland. Nordlandsforskning er ansvarlig for kartleggingen og vil være i dialog med prosjektansvarlig og øvrige prosjektpartnere. Se kartleggingen her
Lærerane ved Bodin videregående skole som deltar i prosjektet.
Hanne Gravrok
Kurset vil kjøres to ganger i prosjektperioden, og resultatene fra følgeevalueringen til Nordlandsforskning vil brukes til å justere og tilpasse kursinnholdet fra første til andre gjennomkjøring.
Etterutdanningen vil følges gjennom en prosessevaluering med hensikt til å fange kursdeltakernes erfaringer, samt dokumentere hvordan lærerne tar i bruk kunnskapen i det elevrettede arbeidet.
For skoleeier, skoler og lærere i Nordland vil det utvikles korte notater, inspirasjonsvideoer med eksempler på praksis og undervisningsmetoder som kursdeltakerne har jobbet med under kursperioden.
Nyttige lenker:
Artikkel - Kritisk tenking på timeplan
Artikkel - No skal elevar bli gode på å "tenke sjæl"
Strategidokument - Kompetanse for et arbeidsliv i endring