Cookie Consent by TermsFeed Klage på tannbehandling - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Klage på tannbehandling

Den offentlige tannhelsetjenesten i Nordland ønsker at du skal være fornøyd med tjenestene som tilbys hos oss. Vi jobber kontinuerlig for å yte den beste servicen til våre pasienter. Misforståelser og feil kan likevel forekomme. Det kan dreie seg om kommunikasjon, informasjon, tannbehandling eller annet. 

Fremgangsmåte for klage i den offentlige tannhelsetjenesten

  1. Ta kontakt direkte med den som har behandlet deg. Hvis dere sammen finner en løsning du er tilfreds med, avsluttes saken.
  2. Om dialog med behandler ikke er tilfredsstillende kan du ta kontakt med klinikkleder.
  3. Hvis du ikke er fornøyd med klinikklederens behandling av saken, eller klagen gjelder klinikklederen, kan du klage videre til fylkesfagsjefen eller fylkestannhelsesjefen.
  4. Klage til fylkesfagsjefen/fylkestannhelsesjefen bør fortrinnsvis være skriftlig. Henvendelsen vil bli arkivert i fylkeskommunens elektroniske saksbehandlingssystem. Dersom du heller ikke er tilfreds med behandling av klagen hos fylkesfagsjefen/fylkestannhelsesjefen, kan du klage videre til fylkeslegen/Statsforvalteren i Nordland.
  5. Klage til Statsforvalteren skal være skriftlig. Klagen skal være undertegnet av deg eller en som representerer deg. Klagen skal inneholde det forhold du klager på, og opplysninger du mener har betydning for behandling av klagen.

Trenger du veiledning vedrørende din sak? Ta kontakt med pasient- og brukerombudet i Nordland. Sensitive opplysninger bør ikke sendes på e-post. For spørsmål som inneholder personsensitiv informasjon, send pasient- og brukerombudet en sikker melding via altinn.

Jeg er misfornøyd med tannbehandling hos privatpraktiserende tannlege. Kan jeg sende inn klage til den offentlige tannhelsetjenesten?

Klage på behandling hos privatpraktiserende tannleger blir ikke behandlet av den offentlige tannhelsetjenesten. En slik klage bør i første omgang rettes til tannlegen/tannpleieren der behandlingen har blitt utført.