Nå går det raskt mot byggestart for fortau på en 1,1 km lang strekning mellom Steinekrysset og Hartvågen.
– Her er vegen smal, uoversiktlig og svingete, og det er flere uoversiktlige avkjørsler med dårlig sikt. Det er vanskelige forhold for myke trafikanter, og fortau kun på deler av strekningen. Nå skal vi i gang med et prosjekt som vil øke trafikksikkerheten i området betraktelig, sier prosjektleder Frode Nymo i Nordland fylkeskommune.
Det skal bygges fortau der dette mangler, om lag 720 meter nytt, slik at det blir en sammenhengende strekning. Der det kommer nytt fortau skal det også bli nye gatelys.
– Langs den samme strekningen skal vi i tillegg både bygge nytt og reparere eksisterende overvannssystem. Dette for å få vann bort fra vegen og grøftene, og ut i sjøen. Dette dreier seg om sluker, sandfangkummer og overvannsledninger.
Ny Buøyvei
Hele området det skal arbeides i er fra krysset ved Hartvågen til og med Steinekrysset.
– I prosjektet ligger også bygging av en ny Buøyvei ned til Lerøy, med endret adkomst til fylkesvegen. Her vil kommunen etablere gatelys langs strekningen. En mindre ombygging av et hjørne av bygningen hos Stamsund Fisk er også tatt med. Dette for å få tilstrekkelig bredde på fortauet forbi bygningen, sier Nymo.
Entreprenør fra Lofoten
Det er Thore Magnussen & Sønn som har fått kontrakten med Nordland fylkeskommune etter anbudskonkurranse.
– Vi takker for oppdraget og ser fram til å komme i gang med et viktig prosjekt. Nå skal vi rigge oss til med kontorrigg i nærområdet. Maskiner og utstyr skal også på plass, og så skal vi være i gang ute på veien i midten av mai, sier Ørjan Magnussen hos Thore Magnussen & Sønn.
Kontrakten med firmaet er på om lag 63,3 millioner kroner inklusive mva.
I tillegg kommer fylkeskommunens kostnader til blant annet planlegging, prosjektering og prosjektledelse.
Skifter hovedvannledning samtidig
Samtidig som det skal bygges fortau, skal Vestvågøy kommune skifte store deler av vannforsyningen i Stamsund.
– Det er en stor fordel å gjøre dette samtidig, slik at de som bor og ferdes her slipper ulempene ved at veien må graves opp to ganger. Kommunen får dessuten redusert totalkostnadene og sparer arbeid og ressurser. Dette gjør samtidig prosjektet i Stamsund mer omfattende, men vi koordinerer arbeidene, slik at dette skal gå så smidig som mulig, understreker Nymo.
Etter planen vil anleggsperioden inkludert arbeidene med vannledningen pågå til rundt sommeren 2025.
Mange hensyn
Arbeidene kan pågå flere steder samtidig. Prosjektleder Nymo sier at bygging nært folk og trafikk alltid er krevende.
– Her vil det være utfordringer knyttet til støy, støv, vannforsyning og strømforsyning, trafikkavvikling og fremkommelighet. Det er trange forhold på stedet. Anleggsmaskinene kommer tett inntil annen trafikk. Samtidig skal vi ta hensyn til skolebarn, myke trafikanter, beboere, næringsvirksomhet, turister og øvrige trafikanter. I arbeidet for en tryggere strekning blir det dessverre omlegginger og ulemper, men vi håper på forståelse og godt samspill med lokalsamfunnet.
Vær forberedt på at deler av veien vil bli stengt i perioder. I andre perioder vil bare ett kjørefelt være tilgjengelig. Det er også nødvendig å se på avkjøring til eiendommer.
Åpent møte
Nordland fylkeskommune vil invitere alle interesserte til et nytt informasjonsmøte.
– Det er viktig at de som bor, arbeider og ferdes i Stamsund får god informasjon, og at folk får stille spørsmål og gi oss tilbakemeldinger. Vi hadde et åpent møte i planleggingsfasen i fjor høst, og nå vil vi invitere til et nytt, der også entreprenøren og kommunen deltar. Vi tar sikte på å få dette til i løpet av mai, avslutter prosjektleder Frode Nymo i Nordland fylkeskommune.
Vestvågøy kommune vedtok reguleringsplanen i desember 2023.