Fylkeseråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø forventer et mer stabilt togtilbud for reisende i Nordland.
Thor-Wiggo Skille
Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø er sterkt bekymret over trafikkavviklingen i persontogtilbudet på Nordlandsbanen.
– Med stadig flere innstilte togavganger, og ofte uten at det settes opp alternativ transport for passasjerene, risikerer man rett og slett at nordlendingene ikke regner med tog som et reelt alternativ. På sikt vil det gi svært store konsekvenser for toget som transportmiddel i Nordland, påpeker fylkesråd Kvensjø.
Lite forutsigbarhet
Kvensjø mener innstilte tog gir liten forutsigbarhet i reiseplanleggingen for de reisende, noe som både fordyrer og kompliserer reisehverdagen betydelig.
– Særlig krevende er dette i vår langstrakte landsdel uten andre alternative kollektivtilbud over middels og lengre strekninger, med unntak av flytilbudet på kortbanenettet som jo har sine begrensninger, blant annet knyttet til kapasitet og rutetider, argumenterer Kvensjø.
Pålagt alternativ transport
Ifølge trafikkavtalen med Jernbanedirektoratet, er SJ Nord pålagt å organisere og tilby alternativ transport for alle reisende for togavganger som innstilles.
– Dette er uavhengig av årsak til innstillingen. Selvfølgelig kan man ikke sette opp alternativ transport når været ikke tillater det. Men de siste månedene ser vi stadig oftere at det ikke tilbys alternativer når avganger blir kansellert. Det er for ustabilt og for dårlig, understreker Kvensjø.
Krever endringer
Fylkesråden har derfor bedt SJ Nord om umiddelbart å sette inn alternativ transport for passasjerer ved alle innstilte togavganger på Nordlandsbanen.
– Vi forventer også at SJ Nord så snart som mulig klargjør alt av togmateriell for å sikre et godt og pålitelig togtilbud i tråd med trafikkavtalen - både dagens togmateriell og nye innleide lokomotiver, understreker Kvensjø.
Kritisk infrastruktur
Jernbanen har en kritisk viktig samfunnsfunksjon, og er også viktig for samfunnssikkerhet og beredskap. Togavganger som innstilles gir ifølge Kvensjø, store samfunnsmessige konsekvenser som begrenser menneskers mobilitet.
– Dette gjelder både arbeidsreiser, unge folk til og fra utdanning, pasientreiser og fritidsreiser. Men ikke minst har dette betydning for en raskt voksende reise- og opplevelsesnæring i landsdelen, underbygger Kvensjø.
Omdømmetap
Fylkesråd Kvensjø understreker nok en gang at dette handler om det langsiktige omdømmet for tog som et stabilt transportmiddel.
– Gjentatte innstillinger kan over tid føre til at reisende mister tillitten til hele jernbanesystemet, og heller ser seg nødt til å velge andre transportformer. Det er negativt for miljøet, og for produktiviteten og økonomien i regionen, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.