Cookie Consent by TermsFeed Bevar losformidlingssentralene - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

- Bevar losformidlingssentralene!

Tankbåt på havet med fjell i bakgrunnen. Foto. - Klikk for stort bildeTankbåt på Vestfjorden, Berit Stensland

Et bredt flertall i fylkestinget i Nordland vil beholde dagens organisering med losformidlingssentraler i Lødingen, Horten og på Kvitsøy,

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

- I Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) bestillingsbrev til Kystverket av 9. september 2022, ser det ut til at de ønsker enda en ny lokaliserings- og dimensjoneringsdebatt omkring Kystverkets losformidlingssentraler. Men vi vil sterkt fraråde en ny runde med diskusjon rundt samlokalisering av losformidlingssentralene og vil anmode om at denne saken allerede nå blir tatt ut av bestillingen. sier gruppeelder i Arbeiderpartiet Odd Arnold Skogsholm.

Uttalelsen kommer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, SV- Sosialistisk Venstreparti, Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Rødt.

Under er hele uttalelsen:

15. Uttalelse fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, SV- Sosialistisk Venstreparti, Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Rødt

- Bevar losformidlingssentralene

I Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) bestillingsbrev til Kystverket av 9. september 2022 med svarfrist 1. mai 2023, ser det ut til en ønsker enda en ny lokaliserings- og dimensjoneringsdebatt omkring Kystverkets losformidlingssentraler.

Effektiviteten og kvaliteten til Kystverkets lostjeneste og gode utførelse er sterkt avhengig av en god og effektiv losformidling. Dette organiseres i dag fra losformidlingssentralene i Lødingen, Horten og på Kvitsøy.

Nordland fylkesting fraråder på det sterkeste en ny runde med diskusjon rundt samlokalisering av losformidlingssentralene i, og vil anmode om at dette anliggende allerede nå blir tatt ut av bestillingen.

Dette av flere og etterfølgende grunner:

1. Økonomisk og historisk perspektiv Så sent som 29. oktober 2020 skrev daværende statsråd Hareide til i ordførerne i vertskommunene for losformidlings- og sjøtrafikksentralene, etter flere gjentatte runder fra 2015 og fremover: «Vi har ikke planer om eller bestilt ytterligere utredninger av etatens organisering, og da heller ikke knyttet til omorganisering av trafikk- og losformidlingssentraler som dere er særlig opptatt av.» Vi mener at dette er faglige argumenter som står seg fortsatt. Det er høyst usikkert om en vil kunne spare penger ved å slå sammen eller legge ned noen av losformidlingssentralne. Losformidlingenes totale kostnad er på cirka 40 millioner kroner av et totalbudsjett på tett oppunder 1 milliard kroner i lostjenesten.

2. Faglighet Vi har en veldig langstrakt kyst og for å imøtekomme næringslivets behov.Det vil være åpenbare store forskjeller på et losoppdrag i Tana øst i Finnmark og et losoppdrag i Melløs i Østfold. For at Kystverket skal løse disse oppdragene på en god måte, mener vi bestemt at det er forskjellig behov for opplæring, kompetanse og lokalkunnskap ved de forskjellige losformidlingssentralene. Denne kunnskapen og kompetansen må holdes vedlike lokalt og kontinuerlig. Horten og Kvitsøy losformidling sitter i dag i samme lokaler / operasjonsrom 2 som sjøtrafikksentralene og dette sikrer god samhandling og rask og effektiv formidling av loser, særlig ved akutte situasjoner.

3. Sårbarhet og problemer med eventuelt færre losformidlingssentraler Vi har akkurat kommet ut av en verdensomspennende pandemi, og vi mener at det ville uklokt og risikabelt å samlokalisere de tre losformidlingssentralene enten til to eller én losformidlingsentral. Sårbarhet ved strøm- og datalinjebrudd er åpenbar slik vi ser det. I det store og hele vil det å samlokalisere øke den generelle sårbarheten betraktelig.

4. Sikkerhetspolitikk og Kystverkets arbeid med å innføre Krigsnavigasjonsforskriften. Sikkerhetspolitiske anliggender er ikke omtalt i bestillingen og ser for oss ut som en åpenbar mangel. Kystverket og Forvaret er i ferd med å innlemme Kystverkets losformidlings- og sjøtrafikksentraler i Forsvarets tjeneste ved en krise- og krigssituasjon. Forskriften som omhandler dette ligger i skrivende stund i Departementet og til Statsråd for vedtagelse. Losformidlerne og trafikklederne vil bli gitt militær opplæring for å kunne utføre en slik oppgave. Dette vil igjen føre til at Kystverkets losformidlings- og sjøtrafikksentralene vil bli legitime mål etter Genèvekonvensjonene og de ansatte kan bli krigsfanger etter samme konvensjonene. Både med tanke på en krise- og krigssituasjon, fare for terror og sabotasje, mener ordførerne og NTL Kystverket at det er klokt å være lokalisert, slik som i dag. Oppsummering Nordland fylkesting fraråder på det sterkeste en ny runde med diskusjon rundt samlokalisering av losformidlingssentralene i Lødingen, Horten og på Kvitsøy, og vil anmode om at dette anliggende allerede nå blir tatt ut av bestillingen.

Odd Arnold Skogsholm Arbeiderpartiet ,Richard Dagsvik Fremskrittspartiet, Dagfinn Arntsen Kristelig Folkeparti, Karl-Hans Rønning Senterpartiet, Aase Refsnes SV- Sosialistisk Venstreparti,  Beate Bø Nilsen Høyre, Håkon Møller Miljøpartiet De Grønne, Per-Gunnar Skotåm Rødt