Fylkesrådene fra Nordland gir tydelig beskjed under høringen om neste års statsbudsjett.
Trond-Erlend Willassen
– Vi har fått en vekst i de frie inntektene for 2025 som er kjærkommen, men det løser ikke alle de økonomiske utfordringene vi står ovenfor med prisvekst, demografi eller klimamål sier fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen. Hun og nestleder i fylkesrådet, Marianne Dobak Kvensjø gir denne uka tydelige tilbakemeldinger om dette til både Transport- og kommunikasjonskomiteen og til Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget.
Kan bli nye somre med lange køer
De siste årene har det vært en voldsom kostnadsvekst i samfunnet, og spesielt på kontrakter på ferje og hurtigbåt.
– På de tre siste årene var veksten utover det som var forventet på rundt 400 millioner kroner bare på det området. I nye kontrakter øker kostnaden i snitt med 30 prosent for å videreføre dagens tilbud, men enkelte kontrakter har blitt nesten dobbelt så dyre, ifølge nestlederen i fylkesrådet. Til neste år blir kostnadsveksten på 140 millioner kroner, og innen 2028 kan den ha doblet seg. Den enorme prisveksten vil etter hvert gi kutt i tilbud, frykter fylkesråden.
– Det kan bli nye somre med lange ferjekøer. Det kan også bli færre avganger på både ferje og hurtigbåt gjennom hele året, dersom det ikke kommer mer penger over statsbudsjettet, eller prisveksten stopper helt opp. Det vil gå ut over alle oss som bor i Nordland, det vil gå ut over næringsliv, bo- og blilyst, og kanskje spesielt havbruksnæringen, som jobber med å øke produksjonen sin, påpeker Kvensjø.
For dårlig tilgang på strøm
De to fylkesrådene er også bekymret over at muligheten til å få dekket merkostnader på ferje virker å være knyttet til at kravet om nullutslipp blir oppfylt. I Nordland er dette nærmest umulig, konkluderer Kvensjø.
– Flere steder i Nordland må det gjøres større tiltak og investeringer i strømnettet før vi kan få elektrifisert ferjene. Det blir det ikke lagt opp til per i dag. Da må vi forlenge dagens kontrakter med fossilferjer, til en mye høyere kostnad enn i dag, sier Kvensjø. Hun peker også på at selv et fritak fra kravet om nullutslipp ikke vil gi kompensasjon for de økte kostnadene for ferjedrift på fossilt drivstoff.
– Fylkeskommunen klarer ikke å håndtere kostnadsveksten innenfor mobilitet alene. Skal ferjene fortsette å gå i Norges største ferjefylke må staten bidra med kompensasjon.
Mer frie inntekter
Nilsen påpeker også at prisveksten og utfordringer med strømnettet gjelder alle kommuner og fylkeskommuner.
– Nesten alle kommuner i både Nordland og Norge trenger mer i frie inntekter. Skal vi lykkes med å gi innbyggerne våre likeverdige tjenester, og utvikle hele Nordland, er vi avhengige av aktive kommuner som ikke bare har fokus på hvor de kan kutte. De må også ha rom for utvikling, sier hun.
Må legge inn flere nordlandssatsinger
Hun og Kvensjø peker i tillegg på flere områder der staten må satse for å gi rom for større utvikling for kommuner og næringsliv i Nordland.
– Det er ikke tvil om at Andøyfondet må bli fullfinansiert fra Staten dersom vi skal nå felles mål for romindustrien. I tillegg mener jeg det må legges enda større vekt på tilgang til et likeverdig utdanningstilbud for alle, og i den sammenhengen bør Sjunkhatten folkehøyskole bli prioritert. Begge disse nevnte jeg spesielt for stortingsmedlemmene, sier Nilsen. Også Kvensjø tok opp noen prosjekter som hun gjerne vil få prioritert opp av Stortinget.
– Vi har to jernbanestrekninger i Nordland som ligger langt fra Oslo, men som nærmest har null restkapasitet. Ofotbanen og Nordlandsbanen trenger begge opprustning og flere krysningsspor, det må komme på plass både i lys av hvor viktige de er i hverdagen, men også fordi de er en svært viktig del av den norske beredskapen. Det samme gjelder den nye Narviktunnelen på E6 som må fremskyndes, avslutter Kvensjø.