Folkehelsekoordinator Åsne Henden i Gildeskål kommune og initiativtaker for Hjertesoneprosjektet, Karl Johnny Holand-Nilsen, er enige om at Hjertesonen rundt Inndyr skole har gitt god folkehelsegevinst og betydelig forbedret trafikksikkerhet.
Gildeskål kommune.
En Hjertesone rundt skolen gjør det sikrere for elvene å gå eller sykle, samt oppholde seg i skoleområdet. Hjertesone er en prosess som består av både små og store tiltak for å få mindre biltrafikk tett til skolen, og få flere til å gå og sykle til skolen. Men i tillegg handler det om å etablere tryggere stopp- og hentesteder for barna.
– Jeg gratulerer de engasjerte foreldrene med prisen. Men aller mest vil jeg rette en takk for at de har gjort en strålende innsats for trafikksikkerheten i lokalmiljøet, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø, som også er leder i Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg.
Mange tiltak
Etableringen av hjertesone knyttet til skolen handler om både kortsiktige tiltak og mer langsiktige og omfattende tiltak.
– De har gjort skoleområdet bilfritt og gjennom det skapt trygghet for ungene i selve skoleområdet. De har laget et fysisk skille mellom myke og harde trafikanter ved levering- og henting. Prosjektet har gitt sosiale og helsemessige gevinster ved å sykle eller gå til skolen. Og de har etablert muligheter for aktivitet og utfoldelse både i skole- og fritiden ved at skoleområdet er bilfritt, oppsummerer Kvensjø.
FAU som pådriver
Folkehelsekoordinator Åsne Henden i Gildeskål kommune og initiativtaker for Hjertesoneprosjektet, Karl Johnny Holand-Nilsen, mener Hjertesonen rundt Inndyr skole supplerer arbeidet med å være trafikksikker kommune.
Gildeskål kommune
På et FAU-møte høsten 2019 ble Hjertesone som et trafikksikkerhetstiltak på Inndyr skole foreslått av Karl Johnny Holand-Nilsen.
– Dette handler både om fysiske tiltak, men også om å endre holdninger. Skoleområdet ved biblioteket og svømmebassenget var gradvis tatt i bruk til parkeringsplass. Dette til tross for at innkjøring er skiltet forbudt for kjøretøy. Dette var starten på et større arbeid som har tatt tid, men som har gitt en stor gevinst for alle som bruker området, påpeker Holand-Nilsen.
Bredt samarbeid
Holand-Nilsen påpeker at mange har engasjert seg i arbeidet. Både tidligere og nåværende rektor ved skolen har engasjert seg i arbeidet. Også elevrådet har vært representert. FAU har ved flere anledninger vært invitert til Levekårsutvalget i Gildeskål kommunen for å informere om status.
– Det er positivt og svært viktig at det også er et politisk engasjement knyttet til trafikksikkerhet i kommunen. Også fordi teknisk avdeling i kommunen sammen med lokale entreprenører har bistått med de fysiske tiltakene. Disse har vært helt nødvendig medaktører, understreker Holand-Nilsen.
Utfordrende trafikkbilde
Han forteller om hente- og leveringssituasjoner med skolebuss som var svært uoversiktlig på østsiden av skolen. Samtidig som bussene manøvrerte for å snu, kom det ofte andre biler kjørende, som både passerte for å levere eller hente barn på skolen og SFO.
– For de gående og syklende elevene kunne det til tider bli et ganske utfordrende trafikkbilde å forholde seg til. Heldigvis har det ikke oppstått noen alvorlige hendelser på stedet, til tross for den kompliserte trafikksettingen som var der, forteller Holand-Nilsen.
Trafikksikkerhet i praksis
Foreldre og foresatte påpekte det åpenbare paradokset at et skilt på skoleveggen viste «Trafikksikker skole». Mens opplevelsen mellom skiltets intensjon og de faktiske fysiske forholdene ved skolen samsvarte heller dårlig. Folkehelsekoordinator i Gildeskål kommune, Åsne Henden har engasjert seg i arbeidet med Hjertesone som er et godt folkehelsetiltak, og som også gir et trafikksikkert skolemiljø og et lokalsamfunn som er opptatt av innbyggerne sine.
– FAU og Inndyr skole sendte ut en svært enkel undersøkelse med bare tre spørsmål. Hvordan kommer elevene seg til skolen? Hvilke utfordringer opplever dere på skoleveien? Og til sist, hvilke tiltak kunne vært gjennomført for å bedre trafikksikkerheter på din skolevei? Dette munnet ut i arbeidet med å etablere en Hjertesone rundt skolen – altså en fysisk, trafikksikker sone rundt skolen, og med endret parkering, og endret av- og påstigning for skolebussen, forklarer Henden.
Har snudd holdninger
Leder for Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg, Marianne Dobak Kvensjø, gratulerer FAU ved Inndyr skole med trafikksikkerhetsprisen.
Thor-Wiggo Skille
Fylkesråd Kvensjø sier det også ligger mye holdningsskapende arbeid bak at FAU ved Inndyr skole nå får trafikksikkerhetsprisen fra Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg. Holdninger og kunnskap har blitt utfordret gjennom fokus på tungtransport og skolebesøk fra Norges lastebileierforbund. Og også ved å arrangere sykkeldag og refleksdag, der man får vist hvor mye de ulike elementene spiller inn på trafikksikkerhet.
– Gjennom arbeidet har de helt i starten etablert en felles forståelse for utfordringsbildet. Og på den måten tatt tak i det holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeidet for alle klassetrinn på skolen. Gratulerer med prisen. Dette arbeidet burde være til inspirasjon for andre skoler som ønsker et enda mer trafikksikkert miljø til gode for alle innbyggerne som beveger seg i nærheten av skolene sine, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.
Trafikksikkerhetsprisen vil bli delt ut under Nordland fylkestings samling i desember.