Illustrasjonsbilde
Berit Stensland
Kombinasjonsklasser innebærer at elever på ulike programfag, eksempelvis rørlegger og tømrer, har felles undervisning i de fagene som er felles. En slik organisering brukes når søkertallene er under minstegrensene for igangsetting ute på skolene.
Årlig justering av tilbudet
Fylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik.
Thor-Wiggo Skille
–Kombinasjonsklasser er dyrere for fylkeskommunen, men har klare fordeler ved at flere tilbud blir igangsatt, sier Sennesvik.
Innføringen av flere kombinasjonsklasser skjer i forbindelse med årets kapasitetsjustering av det videregående skoletilbudet. De årlige justeringene bygger på vedtakene i den fireårige tilbudsstrukturen som ble vedtatt i 2020.
Hovedformålet med de årlige kapasitetstilpasningene er å avklare hvilke tilbud som skal settes i gang, og avklare hvilke tilbud som trenger endret kapasitet, samt justere tilbudet i forhold til vedtatt budsjett og økonomiplan. Skoleåret 2024/2025 er det fjerde og siste året av den gjeldende fireårsperioden.
Flere elever og flere klasser
Tallene for neste skoleår viser at det under ett er det en økning på 118 søkere til videregående opplæring i Nordland (på alle nivå), sammenlignet med forrige skoleår. Det er fortsatt økt satsing på innføringstilbudene (VG0), og 12 av 16 skoler setter i gang slike tilbud.
Totalt settes fire flere klasser i gang i år, sammenlignet med i fjor (alle nivå).
Yrkesfag øker mest
På videregående trinn 1 (VG1) er det størst prosentvis økning på frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign og restaurant- og matfag. Helse- og oppvekstfag har også mange flere søkere sammenlignet med i fjor.