I Nordland fylkeskommune har vi de siste årene opplevd reduserte overføringer fra staten bortsett fra i 2022 da vi hadde en liten økning.
Vi har nå de høyeste prisstigningene i samfunnet på flere tiår og aller størst er prisstigningen innenfor anleggssektoren og kollektivsektoren. Dette gir store utfordringer for fylkeskommunen.
Da Nordland fylkestinget vedtok budsjett for 2021 var utgiftene til en ny fylkeskommunal langbru i Steigen kommune på 307 mill. kr. Brua som vi må utbedre på grunn av den ikke lenger kan brukes, har nå en kostand på 550 mill. kr.
Nordland fylkeskommune har 23 fergesamband, 21 båtsamband og mer enn 400 busser i produksjon. Prisstigningen hittil i år gir oss over 200 mill. kr i økte kostnader bare innenfor kollektivdriften. Det vil bli krevende for fylkeskommunen å opprettholde kollektivtilbudet uten at staten bidrar i denne situasjonen.
I forslag til statsbudsjett foreslås det å bremse statlige investeringer, men øke bevilgningene til drift av statlige veger, slik at staten kan opprettholde driftsstandarden på sine veger.
Nordland fylkeskommune kan opprettholde fylkesvegdriften på samme nivå, men det gjør vi ved å redusere vedlikeholdet. Dersom staten ikke bidrar til å opprettholde fylkesvegdriften i denne perioden, vil ikke Nordland fylkeskommune ha midler til asfaltering og andre strukturelle vedlikeholdstiltak neste år.
Resultat blir da at et vedlikeholdsetterslep på 8-10 milliarder bare i Nordland, vil øke mer enn noen gang.
Jeg minner om at det nesten er dobbelt så stor risiko for å bli involvert i en alvorlig ulykke på fylkesveg i forhold til statlig veg. Skal vi gjøre noe med det, må staten sette fylkeskommunene i stand til å ivareta fylkesvegene på en bedre måte.
Det svært viktige vegprosjektet E6 Megården – Mørsvikbotn (Sørfoldtunnelene), bør tas inn i statsbudsjettet. Strekningen er svært ulykkesbelastet, og må ofte stenges grunnet ulykker eller bilberging. Omkjøring via Sverige tar over 11 timer. Norge deles i to når vegen stenges. Prosjektet handler ikke om økt kapasitet eller hastighet, men om grunnleggende framkommelighet og trygghet for befolkning og næringstransporter, samfunnssikkerhet og beredskap.
Fiskeri er en viktig næring i Nordland, og det er nå store problemer med å få utøvd denne viktige næringa fordi havnene er for grunne til større båter. Det er spesielt
Fiskerihavn i Andenes og Ballstad som vi ber dere prioritere nå.
Til slutt vil jeg framheve at det er gledelig at flytting av Bodø lufthavn ligger inne i statsbudsjettet.