Cookie Consent by TermsFeed Gjennomslag for Sørfoldtunnelene - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Gjennomslag for Sørfoldtunnelene

Store biler som møtes i en tunnel og må kjøre sakte for å passere - Klikk for stort bilde

–En fantastisk nyhet for folk og næringsliv i Nord-Norge, sier fylkesrådsleder i Nordland, Elin Dahlseng Eide, etter dagens nyhet om at regjeringen vil bruke 4 milliarder de neste årene for å bygge ny E6 gjennom Sørfold.

-Dette har vi jobbet for i Nordland i mange år, forteller nestleder i fylkesrådet Svein Øien Eggesvik.  

Fra kyst til marked

I Nordland eksporteres store mengder varer til Europa hvert år. Svært mye av fisken som går fra slakterier i Nordland kommer gjennom E6 i Sørfold.
–Vi har i flere år jobbet med å realisere «Fra Kyst til Marked»-strategien. Ny og bedre veg gir både bedre trafikksikkerhet for passasjerer og de som har arbeidsplassene sine på vegen, påpeker nesteleder i fylkesrådet, Svein Øien Eggesvik.

Sikkerhetspolitikk og tverrpolitisk samarbeid

Nord-Norge er geostrategisk viktig for Norge og NATO, og flere rapporter har det siste

Kvinne med lyst hår, hvit draktjakke og mørk blå bluse. Mann med kort hår, briller, hvit skjorte og blå dressjakke. Står foran ei havn med fjell i bakgrunnen. Begge er blide. - Klikk for stort bildeElin Dahlseng Eide og Svein Øien Eggesvik jubler over nyheten. Thor-Wiggo Skille

halvåret pekt på hvor viktig det er å opprettholde god veiinfrastruktur for å ta imot allierte styrker som skal bistå Norge i kriser og krig. Imidlertid oppfyller ikke dagens veier i Nord-Norge alle de kravene som er viktig blant annet for mottak av allierte styrker. Det er flere steder hvor militære styrker ikke kan forflytte seg, fordi veiene ikke er dimensjonert for militært utstyr og materiell, forklarer Eide.

–Utbedring av strekningen gjennom Sørfold har vi jobbet for i mange år. Jeg vil gi ros til alle som har jobbet med denne saken. Vi har en rekke enstemmige uttalelser fra fylkestinget som viser at når vi står sammen, får vi gjennomslag, poengterer Eide.

Lokale entreprenører

Når regjeringen nå velger å dele opp prosjektet legger de til rette for at lokale og regionale entreprenører kan delta i byggingen av nye tunneler, bruer og veistrekninger.

–Det er veldig viktig at regjeringen har fokus på å skape nye lokale arbeidsplasser når de deler opp dette prosjektet. Da kan lokale og regionale bedrifter konkurrere på lik linje med utenlandske firma, sier Eggesvik.

Store ambisjoner for mer penger til samferdsel i nord

Dagens nyhet er altså at regjeringen vil få med seg Stortinget på å bruke 4 milliarder på å bygge den første parsellen av E6 gjennom Sørfold. Prosjektet består av tre parseller med en prislapp på over 11 milliarder kroner.

–Nå vil vi holde trykket oppe for at det også skal komme penger til parsell to og tre i Sørfold. Men dagens nyhet gir oss også inspirasjon til å fortsette arbeidet med dobbeltspor på Ofotbanen, Sørelva - Borkamo, E6 helt frem til Bognes, E10 og tunnel under Narvik, for å nevne noen strekninger. I tillegg til mer penger til viktige fylkeskommunale næringsveger, avslutter Dahlseng Eide.