Åpningsdagen 2024
Hanne-Sofie Trager
Grüne Woche har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. 1400 utstillere fra 60 land, 1700 akkreditert journalister fra 25 land, landbruksministere fra alle verdens kontinenter og et stort antall utenlandske delegasjoner deltar de ti dagene messen varer. Etter invitasjon fra Landbruks- og matdepartementet er disse bedriftene med fra Nordland, Troms og Finnmark:
Bedrifter fra Nord-Norge
I Berlin vanker det heder og ære, og særlig artig er det at Lofotlam SA skal motta sin Europeiske Geografiske beskytta benevnelse på åpningsdagen. Dette er av de sjeldne nyhetene, da det bare har skjedd to ganger før at norske produkter har mottatt en slik merkeordning - nemlig for Tørrfisk fra Lofoten og Fenalår fra Norge. Dette er en del av EUs kvalitetsregime som anerkjenner og rettslig beskytter høykvalitets landbruksprodukter og matvarer fra bestemte regioner i Europa.
En annen kåring som skjer på åpningsdagen er vinneren av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i regi av Innovasjon Norge på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Denne prisen er for etablerere av en vellykket bedrift eller næring med basis i landbrukets og bygdenes ressurser. I år heies det ekstra på Til Elise fra Marius , som er Nordlands første etablering av gårdshotell med tilhørende restaurant.
Til Elise fra Marius er med i landsfinalen
Messen har vært arrangert i hele 89 år og nå er det klart for Norges 36. deltagelse. Norges deltakelse på GW i Berlin har som overordnet mål å bidra til å utvikle Norge som anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. I det inngår det å styrke omdømmet til norsk landbruk, norsk mat og Norge som reiselivsdestinasjon. Deltakelsen skal stimulere til næringsutvikling, samarbeid, nettverk og nyskaping på tvers av regionale- og næringsmessige grenser. I tillegg skal deltakelsen på GW gi muligheter for læring gjennom profilering, markedsføring og testsalg av norske produkter i et viktig internasjonalt marked.
Fra Nord-Norge har vi med oss et bredt spekter av mat/drikke og reiselivsbedrifter fra alle tre fylkene og Svalbard - til sammen 34 bedrifter + 4 kokker og 8 elever. Rundt 30.000 smaksprøver skal lages og selges i Berlin. Og det er med stor stolthet at et utvalg av det beste fra fjord, jord og vidde i nord, nå snart skal introduseres for tyske markedet. Skolene som er representert er Hadsel videregående i Nordland, Rå og Senja videregående i Troms og Kirkenes videregående i Finnmark. Det er Hadsel Videregående skole som i år representerer Nordland med elever og avdelingsleder på Restaurant og matfag:
Nasjonal vinner av Ungt Entreprenørskapspris!
Det er fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark sammen med Innovasjon Norge i Nordland, Arktis og sentralt i Oslo samt Sametinget som er finansiører av av denne satsingen. Statsforvalterne i de to fylkene er også med i styringsgruppen for gjennomføring av prosjektet, og NordNorsk Reiseliv AS er med for å bidra inn på markedsføringssiden.