Fjorårets flom etter ekstremværet «Sally», rev med seg Nevernes bru til Grønfjelldalen, og gjorde bygda utilgjengelig langs vei. For å få transport av gods og personer til og fra Grønfjelldalen, inngikk Rana kommune og Bane Nor en avtale om å sette opp tog.
-Kommunen hadde en forståelse av at denne regningen skulle fylkeskommunen ta. Veien – og brua – til Grønfjelldalen er et fylkeskommunalt ansvar. Men fylkeskommunen har så langt ikke villet dekke regningen fra Bane Nor, sier gruppeleder for Rødt i Nordland fylkesting, Per Gunnar Skotåm.
Hvem tar regningen?
På fylkestinget i neste uke retter derfor Skotåm en interpellasjon til fylkesråden for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen, og vil ha svar på fylkeskommunens økonomiske ansvar under slike hendelser.
-Fylkeskommunen mener at båttransporten som ble satt opp etter at brua forsvant var tilstrekkelig, og har så langt ikke villet dekke regninga fra Bane Nor. Det kan ikke være slik at innbyggerne i Nordland er usikker på om det offentlige vil stille opp når krisene hender, argumenterer Skotåm.
Den offentlige sikkerheten
Skotåm er også opptatt av at kommunikasjonen og manglende tillit mellom en kommune og Nordland fylkeskommune skal begrense et effektivt beredskaps- og redningsarbeid i gitte situasjoner.
-Jeg har registrert at Nordland fylkeskommune påpeker at de satt norgesrekord i effektiv brubygging da hendelsen først var ute. Derfor er dette prinsipielle spørsmålet viktig, slik at vi fortsatt kan levere effektiv, offentlig beredskap når områder blir isolert eller rammet på annen måte ved senere ekstremvær, avslutter Per Gunnar Skotåm.
Les hele interpellasjonen her: