Den nasjonale rapporten som nå er ute til høring mener det er riktig å redusere flytilbudet på 10 % i forhold til før korona.
– Dette er et forslag fra noen som åpenbart ikke kjenner behovene i Nordland. Tilbudet var veldig mye bedre på Helgeland før inneværende runde. Nå foreslås altså dette ytterligere redusert. Faktum er at man i Oslo må forstå at kortbaneflynettet er Nordlendingenes trikk og t-bane, påpeker gruppeleder Odd Arnold Skogsholm.
Feil framskrivning
Linda Veronica Eide viser til et annet poeng, nemlig at konsulentene har brukt SSBs tall for framskrivning.
– Den framskrivningen fanger ikke i det hele tatt opp veksten vi ser rundt battericellefabrikken på Mo, eller Akers etablering i Narvik. I tillegg til Forsvarets oppbygging på Evenes og den store veksten rundt Space på Andøy gi et helt nytt grunnlag for flytrafikken i årene som kommer. Det er underlig at dette ikke tas med når anbudet skal gjelde frem til 2029, påpeker Eide.
Må stilles miljøkrav
Per Christian Brennvik Jacobsen mener det også er underlig at konsulentene ikke mener det skal stilles miljøkrav i kommende anbudsperiode.
– Vi vet jo at eksempelvis Widerøe har svært offensive krav til overgangen til elektrifisering av flytrafikken på kortbanenettet. Da vil Nordland med sitt kortbanenett, være et veldig aktuelt område å få testet dette ut på, påpeker Jacobsen.
Ikke en cm flyplass å miste
Konsulentene i Oslo Economics mener staten kan spare penger ved å ha færre FOT-ruter og lufthavner i Nord-Norge. Dette er veteranen i luftfartsdebatten, Knut Petter Torgersen totalt uenig i.
– Stortinget har vært klokkeklare på at ingen av flyplassene i verken Sandnessjøen, Mosjøen eller Brønnøysund skal legges ned. Nå er vi om mulig, enda tydeligere. Det er helt uaktuelt å legge ned flyplassene på Helgeland. Vi har ikke en centimeter flyplass å gi på Helgeland, slår fylkestingsrepresentant Knut Petter Torgersen fast.