Cookie Consent by TermsFeed Kaimidler til Myre - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Millioner til kai i Øksnes

Nordland fylkeskommune inngår samarbeidsavtale med Øksnes kommune om utbygging av ny kai med bølgedemping på nedre Myre, og bevilger et tilskudd på 3,7 millioner kroner som fylkeskommunens andel til gjennomføring av prosjektet.

Havn med båt som kommer inn i strålende vintervær med fjell i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeDel av havna i Myre. Trond-Erlend Willassen

– Jeg ser dette som et bidrag til at fiskerinæringa får de rammebetingelsene de trenger for å sikre en positiv utvikling. Myre er en av de desidert største fiskerihavnene i Nordland, og betyr mye både for den lokale flåten og andre båter som kan levere fangsten sin der, sier fylkesråd for næring Bjørn Larsen.  

Brukes av mange

Smilende mann med rød vegg i bakgrunnen. Foto. - Klikk for stort bildeFylkesråd for næring, Bjørn Larsen. Thor-Wiggo skille

Fiskeflåten består i hovedsak av fiskefartøyer i alle størrelser som drifter med garn, line snurrevad, not og andre redskaper. Havnen brukes i tillegg til lokale fartøyer av flere 100 fartøyer fra andre kommuner og fylker, spesielt under vinterfiske.

I perioden mellom 2013 og 2016 ble det gjennomført tiltak fra Kystverket med dybde- og breddeutvidelse i innløpet til Myre havn. I ettertid har det vist seg at bølgepåvirkningen på kaier og anlegg på Myre-siden til dels har vært utfordrende både for fiskefartøy og hurtighurtigbåt. Spesielt utsatt er anlegg som brukes til liggekaier, samt områder som har påvirkning fra sjø i området almenningskai Nedre Myre.  

Positive ringvirkninger

Bygging av ny kai med bølgedemping vil ifølge rapporter fra Norconsult kunne gi positive virkninger for alle brukere, samt ikke komme i konflikt med trafikk ut/inn av havna.  

Prosjektet har en totalkostnad på 34,8 millioner kroner.

Bidraget fra fylkeskommunen tas fra virkemiddelordningen «Tilrettelegging for næringsutvikling» (regionale utviklingsmidler)