I samferdselskomiteen: Odd Arrnold Skogsholm. (Ap) Marianne Johansen, (Ap), Anniken Nylund Aasjord, (SV), Julia Gylseth (INP) og Lena Amalie Hamnes (Ap).
Anna Brandal
Under fylkestingssamlingen Bodø nylig, ble høringssaken om konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen behandlet.
Vedtaket som ble resultatet av behandlingen var alt annet enn entusiastisk for Nord-Norgebanens vedkommende, ifølge Johansen.
Dårlig signal
–Jeg har hatt inntrykk av at Senterpartiet i Nordland har støttet helhjertet opp om bygging av Nord-Norgebanen. Men fordi de nå sitter i fylkesråd sammen med blant annet Høyre og Frp, kan partiet ikke lenger fronte denne støtten. Samferdselsråd Marianne Dobak Kvensjø har tidligere i klartekst uttalt at Nord-Norgebanen er et luftslott. Det sier jo alt, sier en skuffet Anniken Nylund Aasjord fra Nordland SV.
Hun mener dette er grunnen til at høringssvaret fra fylkestinget i Nordland ikke klarte å gi et klart ja til Nord-Norgebanens konseptvalgutredning.
–AP, SV og INP forsøkte å få fylkestinget til å si tydelig ja, men tapte med knepen margin, sier Aasjord.
Nordlendingen nedprioriteres
Lena Hamnes fra Arbeiderpartiet mener at nordlendingene nok en gang blir nedprioritert, ved at fylkestinget ikke klarte å gi et tydelig ja.
–Ved å si nei til Nord-Norgebanen blir nordlendingen nok en gang nedprioritert. Jeg synes det er veldig trist. Nordlendingen skal ikke måtte velge mellom helsetilbud, veg, flyplass eller jernbane. Vi må utvikle Nord-Norge som helhet. Da er Nord-Norgebanen være et naturlig og riktig steg. Nord-Norge har 8,8 prosent av landets innbyggere, 35 prosent av landarealet, uendelig med naturressurser – mens i rammen av Nasjonal Transportplan har Nord-Norge knappe 4 prosent. Nord-Norge har ingen grunn til å stå med «hua i handa, avslutter hun.