Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med mangel på lokomotiver og innstilling av nattog mellom Trondheim og Bodø.
Njål Svingheim, Bane NOR
Representanter fra Helgelandsrådet, Polarsirkelrådet, Salten regionråd, Nordland fylkeskommune og Jernbaneforum Nord møter samferdselsministeren i Oslo den 28. februar for å kreve umiddelbare tiltak.
Målet med møtet er å diskutere løsninger for å forbedre driftsstabiliteten og øke kapasiteten på Nordlandsbanen, med et spesielt fokus på å utvikle en grønnere og mer bærekraftig jernbane.
Delegasjonen vil understreke behovet for en rask løsning på lokomotivmangelen og de innstilte nattogene mellom Trondheim og Bodø, som har vært ute av drift siden oktober.
Delegasjonen understreker nødvendigheten av at de fire nye fjerntogene mellom Trondheim og Bodø settes i drift som planlagt innen 2029/2030, uten forsinkelser. Samferdselsministeren må umiddelbart utløse opsjonen for minst et ekstra togsett for å sikre tilstrekkelig kapasitet og pålitelighet i togtrafikken i nord.
Hyppigere og lengre banestenginger svekker togtilbudet for både passasjerer og gods. Det er nødvendig med økt vedlikehold, flere krysningsspor og videreutvikling av banen for å møte samfunnets transportbehov og styrke nasjonal beredskap. Nytt krysningsspor på Saltfjellet må ferdigstilles innen 2028.
Fylkeseråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø vil være tydelig i at utfordringene på Nordlandsbanen må løses snarest, når hun om to dager møter samferdselsministeren.
Thor-Wiggo Skille
Det er avgjørende at Nordlandsbanen, med sine betydelige utfordringer, prioriteres øverst i den reviderte nasjonale signalplanen for det digitale trafikkstyringssystemet - ERTMS. Dette vil øke effektiviteten, kapasiteten og sikkerheten på landets lengste togstrekning.
Statlige myndigheter må umiddelbart igangsette fornyelsen av lokal- og regiontogmateriellet.
Regjeringen og Stortinget må følge opp anbefalingene i KVU Nord-Norge og KVU Green i den kommende Nasjonal transportplan. Dette inkluderer utvikling av Nordlandsbanen med flere krysningsspor, økt terminalkapasitet og nullutslippsløsninger, med investeringer på 13-15 milliarder kroner.
Nordlandsdelegasjonen til møtet:
Nordland fylke
Marianne Dobakk Kvensjø (H) - Nestleder fylkesrådet
Polarsirkelrådet
Sølvi Andersen (AP) - Leder/Ordfører Hattfjelldal
Geir Waage (AP) - Ordfører Rana
Kjell-Idar Juvik - Sekretariatsleder
Helgelandsrådet
Kine Mosheim Lysfjord (SP) - Varaordfører Vefsn
Raymond Fagerli (SP) - Ordfører Grane
Salten Regionråd
Marlen Rendall Berg (SP) - Ordfører Fauske
Ida Gudding Johnsen (V) - Varaordfører Bodø
Runar Jensen (AP) - Ordfører Saltdal
Per Gaute Pettersen - Adm. nestleder
Tillitsvalgte SJ Nord
Erle Arnesen - Leder Konduktørforeningen SJ Nord/Hovedtillitsvalgt for konduktørene SJ
Norge
Håvar Molberg - Leder for lokomotivpersonalets forening Trondheim/ Hovedtillitsvalgt for
lokførerne i SJ Norge
Nordland 26. februar 2025
Helgelandsrådet, Polarsirkelrådet, Salten regionråd, Nordland fylkeskommune og Jernbaneforum Nord.