OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nordlandsdelegasjon møter samferdselsministeren for å løse utfordringer på Nordlandsbanen

Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon. Mangelen på lokomotiver og innstilling av nattog mellom Trondheim og Bodø siden oktober har rammet både passasjerer og næringsliv hardt.

Godstog i skogkledd landskap. - Klikk for stort bildeNordlandsbanen er i en kritisk situasjon med mangel på lokomotiver og innstilling av nattog mellom Trondheim og Bodø. Njål Svingheim, Bane NOR

Representanter fra Helgelandsrådet, Polarsirkelrådet, Salten regionråd, Nordland fylkeskommune og Jernbaneforum Nord møter samferdselsministeren i Oslo den 28. februar for å kreve umiddelbare tiltak.

 

Målet med møtet er å diskutere løsninger for å forbedre driftsstabiliteten og øke kapasiteten på Nordlandsbanen, med et spesielt fokus på å utvikle en grønnere og mer bærekraftig jernbane.

 

Delegasjonen vil understreke behovet for en rask løsning på lokomotivmangelen og de innstilte nattogene mellom Trondheim og Bodø, som har vært ute av drift siden oktober.

 

Delegasjonen understreker nødvendigheten av at de fire nye fjerntogene mellom Trondheim og Bodø settes i drift som planlagt innen 2029/2030, uten forsinkelser. Samferdselsministeren må umiddelbart utløse opsjonen for minst et ekstra togsett for å sikre tilstrekkelig kapasitet og pålitelighet i togtrafikken i nord.

 

Hyppigere og lengre banestenginger svekker togtilbudet for både passasjerer og gods. Det er nødvendig med økt vedlikehold, flere krysningsspor og videreutvikling av banen for å møte samfunnets transportbehov og styrke nasjonal beredskap. Nytt krysningsspor på Saltfjellet må ferdigstilles innen 2028.

Portrett av dame foran rød vegg. - Klikk for stort bildeFylkeseråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø vil være tydelig i at utfordringene på Nordlandsbanen må løses snarest, når hun om to dager møter samferdselsministeren. Thor-Wiggo Skille

Det er avgjørende at Nordlandsbanen, med sine betydelige utfordringer, prioriteres øverst i den reviderte nasjonale signalplanen for det digitale trafikkstyringssystemet - ERTMS. Dette vil øke effektiviteten, kapasiteten og sikkerheten på landets lengste togstrekning.

 

Statlige myndigheter må umiddelbart igangsette fornyelsen av lokal- og regiontogmateriellet.  

 

Regjeringen og Stortinget må følge opp anbefalingene i KVU Nord-Norge og KVU Green i den kommende Nasjonal transportplan. Dette inkluderer utvikling av Nordlandsbanen med flere krysningsspor, økt terminalkapasitet og nullutslippsløsninger, med investeringer på 13-15 milliarder kroner.

 

Nordlandsdelegasjonen til møtet:

Nordland fylke

Marianne Dobakk Kvensjø (H) - Nestleder fylkesrådet

 

Polarsirkelrådet

Sølvi Andersen (AP) - Leder/Ordfører Hattfjelldal

Geir Waage (AP) - Ordfører Rana

Kjell-Idar Juvik - Sekretariatsleder

 

Helgelandsrådet

Kine Mosheim Lysfjord (SP) - Varaordfører Vefsn

Raymond Fagerli (SP) - Ordfører Grane

 

Salten Regionråd

Marlen Rendall Berg (SP) - Ordfører Fauske

Ida Gudding Johnsen (V) - Varaordfører Bodø

Runar Jensen (AP) - Ordfører Saltdal

Per Gaute Pettersen - Adm. nestleder

 

Tillitsvalgte SJ Nord

Erle Arnesen   - Leder Konduktørforeningen SJ Nord/Hovedtillitsvalgt for konduktørene SJ

                          Norge

Håvar Molberg - Leder for lokomotivpersonalets forening Trondheim/ Hovedtillitsvalgt for

                           lokførerne i SJ Norge

 

 Nordland 26. februar 2025

Helgelandsrådet, Polarsirkelrådet, Salten regionråd, Nordland fylkeskommune og Jernbaneforum Nord.