Cookie Consent by TermsFeed Nordnorske bedrifter til Grüne Woche i Berlin - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nordnorske bedrifter til Grüne Woche i Berlin

Grüne Woche er en av verdens største matmesser, og er en viktig møteplass for landbruk, reiseliv og matindustrien. I januar 2025 reiser 37 nordnorske mat- og reiselivsbedrifter samt kokker og elever fra fire videregående skoler til Tyskland for å representere Norge.

Deltagerne som skal til Grüne Woche for Nord-Norge i 2025 Guro Bukkøy

Grüne Woche (GW) er en av verdens største forbrukermesser med 300.000 besøkende, og er en viktig møteplass for landbruk, reiseliv og matindustrien. Rundt 1400 deltagere fra ca. 60 land deltar hvert år med rundt 100.000 matprodukter. Messen har vært arrangert i hele 89 år og nå er det klart for Norges 36. deltagelse. Norges deltakelse på GW i Berlin har som overordnet mål å bidra til å utvikle Norge som anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. I det inngår det å styrke omdømmet til norsk landbruk, norsk mat og Norge som reiselivsdestinasjon. Deltakelsen skal stimulere til næringsutvikling, samarbeid, nettverk og nyskaping på tvers av regionale- og næringsmessige grenser. I tillegg skal deltakelsen på GW gi muligheter for læring gjennom profilering, markedsføring og testsalg av norske produkter i et viktig internasjonalt marked.

I 2025 er det Nord-Norge og Vestland som reiser til Berlin for å representere Norge etter oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark sammen med Innovasjon Norge i Nordland, Arktis og sentralt i Oslo samt Sametinget som er finansiører av av denne satsingen. Statsforvalterne i de to fylkene er også med i styringsgruppen for gjennomføring av prosjektet, og NordNorsk Reiseliv AS er med for å bidra inn på markedsføringssiden. 

Fra Nord-Norge har vi med oss et bredt spekter av mat/drikke og reiselivsbedrifter fra alle tre fylkene og Svalbard - til sammen 37 bedrifter + 4 kokker og 8 elever. Skolene som er representert er Hadsel videregående i Nordland, Rå og Senja videregående i Troms og Kirkenes videregående i Finnmark.

I oktober møttes deltagerne i Tromsø for å bli kjent med hverandre, og gjennomførte matverksted for at kokkene skal kreere menyforslag av produktene som skal ned til Tyskland. Rundt 30.000 smaksprøver skal lages og selges i Berlin. Og det er med stor stolthet at et utvalg av det beste fra fjord, jord og vidde i nord, nå snart skal introduseres for tyske markedet.

Les mer om Grüne Woche

Her er deltagerbedriftene fra Nord-Norge:

Nordland:

Bakstehuset på Nordnes

Myken destilleri

Lofotlam/Sandsletta Camping/Suolovarri gård

Helgelandslam/3 Kalver

Stavsmarken gård

Beiarmat

Strandli gård

Olaug Olsen

Nordvær

Inga sami siida

Saltfjell sami adventure

Aernie

Hadsel videregående skole - restaurant og matfag

Troms:

Tromspotet/Kokt og klar

Bull Gård DA

Arktisk kje

Sandsøygull 

Harstad  Bryggeri

Lyngen reker

Senja Roasters

Hamnvik Handelssted Donsegården 

Ygdrasiltunet

Senter for nordlige folk

Destinasjon Sápmi 

Senja videregående skole - Restaurant og matfag

Rå videregående skole - restaurant og matfag

Finnmark:

Ingers Gårdsmat AS

Juga Mikrobryggeri

Nordlysmat Drift AS

Kranes Kjøkken AS

Finnmarksrøye AS

Lyder Fisk AS

Rydningen Gård

Bugøynes Bistro

Myrnes Gård

Sørøya Gjestestue

Kautokeino Rein 

Sokki Adventures

Kirkenes videregående - restaurant og matfag

Svalbard: 

Polarevents