I dag overtok Nordland fylkeskommune nybåten som skal gå i Helgelandspendelen. Båten er bygget ved Brødrene Aa i Hyen. Etter utsjekk og prøveturer skal den splitter nye hurtigbåten inn i Helgelandspendelen mellom Sandnessjøen, Lurøy og Træna.
-MS Fredrikke Tønder-Olsen kommer til Helgeland i løpet av helgen. Men før den settes i drift, skal mannskapet i Boreal gjøre seg kjent og kjøre en del prøveturer, forklarer seksjonsleder Tone Øverli.
Fire meter signifikant bølgehøyde
Etter testing og tuning er båten nå klar, og Nordland fylkeskommune overtok i dag den nybygde hurtigbåten fra verftet Brødrene Aa. MS Fredrikke Tønder-Olsen er bygget over samme lest som de to Nordlandsekspressene, men er forsterket og laget for signifikant bølgehøyde på fire meter, og skal dermed også kunne håndtere det røffe vinterværet ytterst i havgapet langs Helgelandskysten.
-Dette er en betydelig større båt enn fartøyet som opererer i sambandet i dag. De reisende har virkelig noe å glede seg til, sier en fornøyd Øverli.MS Fredrikke Tønder-Olsen MS Fredrikke Tønder-Olsen skal inn i Helgelenadspendelen.Ray Borkamo
Et grønt skifte
MS Fredrikke Tønder-Olsen er 44,2 meter lang, tar 193 passasjerer, 16 paller gods og har en servicefart på 32 knop.
-Vi har lagt stor vekt på både passasjerkomfort, universell utforming og gode fasiliteter for mannskapet. Helgelendingene vil garantert få en bedre reiseopplevelse og langt mindre fare for kanselleringer når båten innfases. Fartøyet er utstyrt med de nyeste motorene på markedet i tilligg til at det er montert NOx renseanlegg. Dette er viktig for det grønne skiftet, sier Øverli.
God manøvreringskapasitet
Daglig leder i Boreal sjø, Steinar Mathisen, sier at mannskapet gleder seg til å ta i bruk nybåten så snart utsjekking er gjort.
-Som alltid når vi tar i bruk nye båter i et samband, må vi prøvegå ruten, og legge til de ulike anløpsstedene. MS Fredrikke Tønder-Olsen har manøvreringskapasitet som skal passe svært godt til de forholdene vi skal bruke båten i. Nå handler det bare om å bli kjent med båten, slik at vi kan frakte passasjerene trygt og godt i de ulike forholdene som vi vet det kan være langs Nordlandskysten, sier Mathisen.
Kai-forhandlinger
Den nye hurtigbåten som skal inn i Helgelandspendelen er betydelig større enn dagens fartøy. Det stiller også noen andre krav til kaiene i området.
-Vi er i god dialog med Træna kommune for å finne en god løsning med flytebrygge på Husøy i Træna. Også på Lovund ser vi på hvilke kai-forhold som kan fungere best mulig. Fram til vi har flytebrygger på plass disse stedene, vil vi måtte bruke andre, midlertidige kaier, avslutter Tone Øverli og gleder seg til MS Fredrikke Tønder-Olsen skal gå inn i ordinær Helgelandspendel.