Cookie Consent by TermsFeed Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.

grafisk illustrasjon med fire ferjer med Træna i bakgrunnen - Klikk for stort bildeTre flunkende nye ferjer skal betjene sambandet fra 2027

-Innbyggerne og næringslivet i Nordland er avhengige av gode transportmuligheter og vi gleder oss til å få de nye ferjene i drift. Vi ser frem til samarbeidet med Norled om å få på plass nye og miljøvennlige ferjer, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

Smilende dame i vinterjakke foran en hurtigbåt på hurtigbåtkaia i Bodø - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø. Thor-Wiggo Skille

De nye ferjene er designet spesielt for sambandet og for å gi passasjerene og mannskapet en god reiseopplevelse når de seiler tilnærmet lydløst over havet.

-Vi gleder oss til videre samarbeid med Nordland fylkeskommune. Og setter stor pris på at de fremmet utslippsfrie løsninger i sitt anbud. Norled har lang og god erfaring med elektriske ferjer og vi gleder oss til å seile elektrisk også i Nordland, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Tre elektriske søsterskip

De tre nybyggene som skal inn på sambandet vil alle ha kapasitet til 60 personbiler og 250 passasjerer inkludert mannskap. Drette sikrer god kapasitet på sambandene.

Batterikapasiteten for hver av fergene er omtrent 8000kWh, og blir dermed de fergene med størst batterikapasitet i Norge. 

-Norled har en ambisiøs bærekraftstrategi med klart mål om å redusere utslipp i vår ferje- og hurtigbåtflåte frem mot 2040. Dette innebærer at vi satser på lav- og nullutslippsfartøy. Stokkvågen-Lovund-Træna anbudet var derfor et anbud vi er svært glade for å vinne, forklarer Heidi Wolden

Havyard skal bygge ferjene

Norled har inngått en intensjonsavtale med verftet Havyard for byggingen av tre av batteriferjene og har også en opsjon på et fjerde fartøy. LMG Marine har designet båtene som blir identiske. 

- Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg. I tillegg vil det gi oss en langsiktighet som er svært viktig. Vi setter stor pris på den prosessen vi har fått vært en del av sammen med både Norled og LMG, og gleder oss til samarbeidet, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.