Cookie Consent by TermsFeed Ung Vesterålen fortsetter - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Satser videre på Ung Vesterålen

Jente som leser - Klikk for stort bilde Hanna Lise Bakken  - En av de viktigste jobbene for fylkesrådet er å motvirke frafall og utenforskap blant ungdom. Vi jobber nå med en utredning om alternative utdanningsløp i videregående skole, nettopp for å motvirke frafall. Til vi er ferdig med denne utredningen, ønsker vi å opprettholde «Ung Vesterålen» og høste erfaringer derfra, sier fylkesråd for utdanning Elin Dahlseng Eide. Fylkesrådet i Nordland bidrar med 600 000 kroner i et spleiselag med vesterålskommunene og NAV.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

De videregående skolene og NAV-kontorene i Vesterålen og Lødingen har i en årrekke jobbet med problemstillinger knyttet til frafall i videregående skole. I 2016 ble det enighet om å få til et noe tettere samarbeid. Det ble derfor inngått en intensjonsavtale mellom de seks NAV-kontorene og de tre videregående skolene om et forprosjekt. Forprosjektet ledet videre til et 3-årig hovedprosjekt, Ung Vesterålen prosjektet er nå inne i tredje år av hovedprosjektet som blir formelt avsluttet 1. november 2022. 

Et mål med hovedprosjektet var å undersøke og erfare hvordan andre i Norge jobber med tiltak rettet mot NEET-gruppen, dvs. ungdom som verken er i skole eller i arbeid. Et annet mål var å se på muligheter for fellestiltak mellom NAV og videregående skoler om fellestiltak. Ulikt lovverk og finansiering skaper erfaringsmessig en del «propper i systemene» for å få satt i gang samarbeidstiltak 

- Vi er veldig glad og takknemlig for at vi nå kan fortsette arbeidet i ett år til. Prosjektet har gjennom nye tiltak utviklet en mer koordinert og styrkebasert innsats for å sikre at flest mulig i målgruppen kommer i kvalifisering og/eller tilbake i skole, sier prosjektleder Inge Holm.