Cookie Consent by TermsFeed Sigrid og Liv er straks tilbake i drift - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Sigrid og Liv er straks tilbake i drift

Liv Grannes og søsterfartøyet Sigrid Sigurdsdotter er straks klar for å bli satt inn i rute igjen. - Klikk for stort bildeLiv Grannes og søsterfartøyet Sigrid Sigurdsdotter er straks klar for å bli satt inn i rute igjen. Brødrene Aa Sigrid Sigurdsdotter ble i går ferdig utbedret, er blitt inspisert av DNV, og vil i løpet av kvelden seile tilbake til Brønnøysund. Søsterfartøyet Liv Grannes er tatt opp på slip og er godt i gang med de samme forsterkningene.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Sigrid Sigurdsdotter er allerede tilbake på sjøen, ferdig utbedret. Liv Grannes ble i går morges tatt inn på verftet, for å gjennomføre samme forsterkningen som Sigrid. Om det ikke oppstår noe uforutsett, vil begge fartøyene være tilbake på Helgeland før helgen. Rådgiver på seksjon Mobilitet i Nordland fylkeskommune Ray Borkamo, er til stede på verftet i Rørvik der begge fartøyene er under utbedring og godkjenning.

– Sigrid er allerede godkjent. Liv bli inspisert og sjekket på torsdag. Om ikke noe uforutsett skjer, og inspeksjonen fra DNV også går greit på torsdag, så vil også Liv Grannes være på tur nordover torsdag kveld, sier en fornøyd Borkamo.

Forsterker innfesting

Liv Grannes og Sigrid Sigurdsdotter er begge katamaranbåter med motorrom i begge skrogene, der eksosen fra motorene føres ut i tunnelen mellom skrogene. Foran eksosutløpene er det på disse fartøyene montert to beskyttelsespaneler. Det er innfestingene av disse som har blitt skadet, etter overbelastning ved gange i grov sjø.

– Verftet har i nær dialog med DNV utviklet og montert en ny og mer kompakt løsning som beskyttelse foran eksosutløpene. En løsning som er bedre tilpasset de forholdene som fartøyene skal seile under, forklarer Tor Øyvin Aa, daglig leder hos Brødrene Aa, verftet som har bygget båtene for Nordland fylkeskommune.

Beklager ulempene 

Tor Øyvin Aa beklager de ulempene stoppet i produksjonen dette har gitt de reisende langs Helgelandskysten.

– Det at fartøy som vi har levert blir tatt ut av trafikk er selvsagt ikke noe vi ønsker, med de konsekvenser det har for passasjerer og lokalsamfunn. Samtidig vil jeg gi honnør til mannskapet for at de avdekket denne feilen, og jeg er glad for at det i forbindelse med utbedringen ble bekreftet at det ikke er snakk om skade på skrogene.

Forsterkninger godkjennes

Administrerende direktør i Torghatten Trafikkselskap, Øyvind Løvdahl er også svært fornøyd med at skadene på Sigrid og Liv er blitt reparert raskt, og at fartøyene tross alt ikke ble satt ut av drift i en veldig lang periode.

– Skadene var moderate og ikke til fare for sikkerheten til de som var om bord. Men når skader oppdages blir de tatt på alvor, og meldt til sjøfartsmyndighetene, etter et regelverk som har sikkerheten i fokus, forklarer Løvdahl.

Gode fartøy

Han ser nå frem til at fartøyene blir satt i trafikk igjen, og at både Liv og Sigrid igjen kan operere sikkert og forutsigbart til glede og nytte for folk langs Helgelandskysten.

– Dette er gode fartøy som vi opplever at de reisende har vært veldig godt fornøyd med. Nå venter vi bare på en endelig utsjekk av DNV, så håper vi at begge fartøyene er tilbake i drift før helga, avslutter Øyvind Løvdahl.