OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Siste dag for Regionpendelen

Nordland fylkesting vedtok ved budsjettbehandlingen i desember, at regionpendelen, hurtigbåten mellom Sandnessjøen, Dønna, Løkta og Nesna, skulle legges ned. 31. mars går hurtigbåten siste tur.

Kvinne i sommerbluse på ferjekaia på Dønna. - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø sier at siste dag for Regionpendelen er 31. mars. Anna Brandal

Med et kostnadsbilde som løper fra, har fylkestinget vedtatt enkelte kutt i hurtigbåttilbudet. Etter 31. mars blir det ferje som gjelder for pendlere fra Løkta og Bjørn.

– Jeg har stor forståelse for at de som blir berørt er skuffet. Men vi kan ikke fortsette å bruke mer penger enn vi får tilført. Regjeringen ser ikke ut til å forstå hvordan kostnadsveksten går ut over folk som bor og driver sin næring langs kysten, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H).

 

Buss som korresponderer

Busstransportene har fått endret tidspunkt, slik at bussene korresponderer med ferjeavgangen fra Bjørn. Ny avgangstid fra Åkvik på morgenen er 06.35, med ankomst Bjørn 07.20. Ferja går 07.25. På ettermiddagen returnerer bussen til Åkvik rett etter at ferja ankommer Bjørn kl. 16.00.

– Også busstransport fra ferjeleiet i Sandnessjøen er nå satt opp til å gå til den videregående skolen kl. 08.00, forklarer Kvensjø.

 

Endret reisemønster

Fylkesråd Kvensjø sier at hun har full forståelse for frustrasjonen når skoleelevene og pendlere nå må velge et annet reisemønstre framover.

– Etter 31. mars er det ferja som gjelder. Og med busskorrespondansene i begge endene som er koordinert med ferjerutene, påpeker fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø.

 

Nordlandsekspressen

Som en del av det endra reisemønsteret, jobbes det med at Nordlandsekspressen skal anløpe Bjørn begge veiene på sambandet mellom Sandnessjøen og Bodø.

– Vi går straks i gang med tilpasninger på selve kaia, slik at det egner seg for NEX-en å legge til ferjekaien. I tillegg må vi justere selve ruteoppsettet noe. Det er mange korrespondanser som henger sammen med NEX-en, men målet er å få anløp av Nordlandsekspressen på Bjørn om ikke alt for lang tid. For Løktas befolkning vil det være ferje som er alternativet når Regionpendelen snart er avsluttet, avslutter fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.