– Både innbyggere og næringsliv ønsker seg tilbake til den «gamle» ruteplanen. Altså to separate samband, og med den frekvensen som var tidligere. I dialog med Torghatten Nord har vi kommet til en løsning på dette, og har satt av midler i budsjettene til den økte produksjonen, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.
Ny frekvens før sommeren
Sande påpeker at det har vært god dialog mellom fylkeskommunen, Torghatten Nord og med Nesna kommune.
-Vi har jobbet for å gå i gang med ny ruteplan fra 1. mai. Dette når vi dessverre ikke, fordi selskapet trenger mer tid til å få på plass ekstra mannskap, når vi nå øker til tre skift på begge ferjene. Vi vet ikke tidsperspektivet. Torghatten jobber med å få ekstra mannskap på plass. Men alt tilsier at dette først lar seg gjøre etter at sommertrafikken er avviklet, underbygger Sande.
Kjører separate samband
Da Torghatten vant det nye anbudet for de to sambandene, var det tenkt et gjennomgående ruteopplegg som betjente begge sambandene. Etter dialog med kommunen og næringslivet ble det klart at en slik ferjestruktur ikke var ønsket, og heller ikke hensiktsmessig for behovet i området.
-Vi har derfor siden oppstarten kjørt sambandene separat, men med noe lavere frekvens enn tidligere. Vi er svært glad for at vi har kommet til en enighet med Torghatten Nord, som når det er mannskapsmessig mulig, vil øke frekvensen på begge sambandene, avslutter fylkesråd Monika Sande.
Oppdatert ruteinformasjon finner du til en hver tid på Reisnordland.no.