På fylkesveg 7420 i Meløy er det satt opp varslings- og stengeanlegg for skredløpene Storrona og Kvitrona. Nå skal radar og kamera bidra til tryggere ferdsel i det kjente skredområdet.
Stopp for rødt lys
Radaren er plassert på sørsiden av fjorden og har sikt inn i skredløpene. Når radaren oppdager at det har løsnet et skred, sender den straks et varsel til trafikklysene på vegen. Vegen blir da automatisk stengt ved hjelp av rødt, blinkende lys.
- Lysene varsler trafikantene om at vegen er stengt, og skal dermed hindre at noen kjører inn i et område som kan være forbundet med fare. Trafikklysene er lik de vi kan se foran tunneler, sier ingeniørgeolog Sølve Utstøl Pettersen i Nordland fylkeskommune.
Buffersone med ekstra oppmerksomhet
I begge skredløpene er det definert en sikkerhetssone et stykke opp fra vegen. De aller fleste skredene i dette området vil stanse før de kommer ned til sikkerhetssonen. I disse tilfellene vil vegen åpnes automatisk etter 30 sekunder.
- Mange vil nok møte rødt lys og tro at de vil få øye på et skred. I stedet slukker lyset etter kort tid. Slik vil det være, fordi de fleste skredene er små og stopper på god avstand. Men dette kan ikke trafikanten vurdere selv, så rødt lys betyr stengt, og er der for din sikkerhet. Når lyset er slukket, kan du kjøre videre.
Vegtrafikksentralen sjekker
Men har skredet gått inn i sikkerhetssonen, og altså er nærmere vegen, holdes vegen stengt fram til Vegtrafikksentralen (VTS) har sjekket nærmere.
- Det gjøres ved hjelp av kameraer som har sikt mot vegen. VTS kan åpne vegen hvis det er klart, eller ved behov varsle nødetater, og eventuelt skredvakt hvis de ønsker ytterligere vurderinger, sier Pettersen.
Det er også lagt inn tellesløyfer i vegen som viser antall biler inne i skredområdet.
Koordinert stengning
Et skred i Storrona gjør at vegen blir stengt også ved Kvitrona, og omvendt. Det er om lag 1,4 km mellom de to stengepunktene. Dersom vegen forblir stengt ett sted, kan biler slippes ut i motsatt retning.
Noen vegarbeider gjenstår
Anleggsarbeidene startet høsten 2021. Det er Skred AS som har utført arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontrakten med entreprenøren er på omlag 10 millioner kroner ekskl. mva. I tillegg kommer byggherrekostnader.
Det gjenstår noen vegarbeider som blir tatt til våren.
Oppgradert anlegg i Gildeskål
Teknologien har vært i bruk siden 2016 på ni andre steder i landet, så langt.
På fv. 7438 Sandhornøyveien er det et tilsvarende skredvarslingsanlegg i Sandnesslia.
- Anlegget der ble oppgradert i fjor med samme teknologi. Nå blir vegen raskt åpnet igjen hvis skredet har stanset på trygg avstand, avslutter Pettersen.
Et varslingsanlegg som dette er ett av flere mulige tiltak for å gjøre skredutsatt veg tryggere. Men det er ikke egnet alle steder. Suksesskriterier:
1. Skredet løsner høyt i fjellsiden
2. Skredutsatt strekning kort nok til at man kan passere på kortere tid enn skredet bruker ned til veg.
3. Trygge stopplasser.
Anlegget i Bjærangsfjorden tilfredsstiller disse kriteriene.
Kartet viser tidligere vegnummer. Fv. 452 er i dag fv. 7420.