Fylkesråd Bent-Joacim Bentzen støtter Statens vegvesens forslag om å redusere hastigheten gjennom fire av E6-tunnelene gjennom Sørfold.
– Standarden på disse tunnelene er skammelig dårlig. Ved å redusere hastigheten kan vi minske faren for ulykker. Men det må ikke bli en sovepute som forlenger prosessen med å oppgradere denne ulykkesbelastede vegstrekningen, påpeker Bentzen.
Nye krav
Det er en kjensgjerning at tunnelene gjennom Sørfold bygget på 80-tallet, var bygget for en helt annen trafikkbelastning og størrelse på kjøretøy.
– Noen av tunnelene på strekningen er til og med bygget på 60-tallet. Det er virkelig på høy tid at Regjeringen prioriterer dette prosjektet, og gjennomfører det så raskt det lar seg gjøre, argumenterer Bentzen.
Europaveg krever standard
Bentzen gir honnør for de statlige vegsatsingene som er gjennomført i Nordland, og for planene som er skissert for blant annet E6 mellom Fauske og Hamarøy. Bentzen påpeker imidlertid at framdriften på prosjektet kunne vært større.
– Det er et nokså dramatiske virkemiddel å sette ned fartsgrensen på en Europaveg, slik det foreslås her. Men det viser hvor trafikkfarlig denne strekningen faktisk er, påpeker Bentzen.
Etterslep som bør tettes
Fylkesvegene i Nordland har et estimert etterslep på ni milliarder kroner. Også tunnelene på fylkesvegnettet står foran store opprustningskrav.
– Generelt burde Regjeringen prioritert mer penger til fylkesvegene som vi overtok fra staten i en svært dårlig forfatning. I et trafikksikkerhetsperspektiv bør tunnelene på både statlige veger og fylkesvegene rustes kraftig opp. Det er faktisk i ytterste konsekvens et spørsmål om liv og død, avslutter fylkesråd Bent-Joacim Bentzen.