Det blir en betydelig økning i setekapasitet på de offentlig finansierte flyrutene i Nordland. En økning på 44 prosent mellom Bodø og Mosjøen, 31 prosent mellom Bodø og Svolvær, 36 prosent mellom Stokmarknes og Bodø, og 20 prosent mellom Leknes og Bodø.
– Det vil bli enklere og mer praktisk å reise mellom byene i nord. Mellom Bodø og Harstad/Narvik vil setekapasiteten øke med hele 83 prosent. Øking av setekapasitet vil føre til en merkbar forbedring i transportforbindelsene mellom de tre byene. Det genererer utvikling i både næringsliv og livsutfoldelse for alle som bor og virker i Nordland og Nord-Norge, sier fylkesrådsleder Elin Dahlseng Eide.
Merkedag i Nord-Norge
Fylkesrådsleder Eide mener dette er en stor dag for Nord-Norge.
– Dette har vi jobbet med lenge. Vi er derfor svært fornøyd med at regjeringen har lyttet, og nå velger å styrke FOT-rutene i nord. Dette vil ha en betydelig positiv effekt på tilgjengeligheten og mobiliteten i regionen og landsdelen, påpeker Eide.
Gjennomgående korrespondanse
Eide understreker at det er spesielt positivt til at korrespondansen til Bodø og videre til Tromsø styrkes. Dette gir en betydelig styrking for alle «helse-reisende». Kapasitetsøkningen vil gjøre det lettere å reise til både Nordlandssykehuset i Bodø og til Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø.
– Fot-rutene har alltid spilt en viktig rolle i å knytte Nord-Norge sammen, og med denne styrkingen vil det være enda enklere å reise mellom byene i landsdelen. Regjeringens beslutning om å styrke FOT-rutene vil bli verdsatt av mange, også pasientene som er avhengig av disse flyreisene, understreker Eide.
Nordlendingenes T-bane, trikk og tog
I konkurransen som nå lyses ut på FOT-rutene, ligger det også en oppfordring om å fase inn null- og lavutslippsfly så snart det er teknisk mulig.
– Det er bra at man legger til rette for dette også i FOT-rutene. Nordland og Nord-Norge egner seg svært godt for å innføre el-fly. Nettopp fordi vi her snakker om korte flystrekninger, og som vil kunne fungere godt med mindre fly og høyere frekvens. FOT-rutene på kortbanenettet er på mange måter nordlendingenes T-bane, trikk og tog. Da er det avgjørende at man legger opp til en frekvens som dekker de reelle behovene som næringslivet og nordlendingene har i hverdagen, avslutter fylkesrådsleder i Nordland Elin Dahlseng Eide.