Fylkesråden ser ingen andre løsninger enn å kutte i hurtigbåttilbudet. Her på kaia i Brønnøysund.
Nfk
– Jeg forstår godt engasjementet fra de som blir berørt. Likevel må vi se på de reelle tallene. Passasjerbelegget på vinteren er mye lavere. Derfor er det disse rutene vi ser det kan tas ned på, argumenterer fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Inntektene utgjør 7 prosent
Totale passasjerinntekter for hurtigbåtdriften utgjør ca 7 % av kostnadene for hurtigbåtdriften. I inntektsbudsjettet for 2025 er det lagt inn en mindre økning sammenliknet med 2024. Årsak til at inntektene ikke reduseres på bakgrunn av foreslått kutt er at det jobbes for å få flere passasjerer på båtrutene i Nordland, samt at det forutsettes at flere av de reisende vil tilpasse seg nytt reisemønster.
Nex 2
Nordlandsekspressen mellom Bodø og Svolvær har om lag 59.300 reisende gjennom året. Av disse reiser 39 prosent i de tre sommermånedene 39% juni, juli og august.
– På lørdagene er det i snitt 43 passasjerer. Dagens fartøy har en kapasitet på 220 passasjerer, altså en kapasitetsutnyttelse på 19,5 prosent forklarer Kvensjø. I realiteten er kapasitetsutnyttelsen lavere, siden de fleste passasjerer bare reiser en del av strekningen Bodø-Svolvær.
Nex 1
Nex-en mellom Bodø og Svolvær.
Berit Stensland
Nordlandsekspressen mellom Bodø og Sandnessjøen har ca 78.700 reisende gjennom året. Av disse reiser 42% i de tre sommermånedene juni, juli og august.
– På vinterruten er det i på lørdagene i snitt 54 reisende. Dagens fartøy har en kapasitet på 220 passasjerer og dersom man forutsetter at passasjerene reiser hele strekningen innebærer dette en kapasitetsutnyttelse på rundt 25 prosent. Også her er det slik at de fleste reisende bare reiser en del av ruta og kapasitetsutnyttelsen derfor er lavere.
Hver billett subsidieres kraftig
Inntektene for vinterruten Nordlandsekspressen mellom Bodø og Svolvær er 7,9 millioner kroner, kostnadene 48,5 millioner kroner.
– Passasjerinntektene utgjør altså 16 prosent av kostnadene. Andelen av inntektene over Vestfjorden er enda lavere. For vintermånedene er inntektene for Nordlandsekspressen mellom Bodø og Sandnessjøen 6,8 millioner kroner, mens kostnadene er 51,4 millioner kroner.
– Inntektene for denne ruta utgjør altså 13 prosent av kostnadene, opplyser Kvensjø.
Kraftig kostnadsvekst
Fylkesråden påpeker at drift av hurtigbåter koster mye, og at hver eneste billett subsidieres kraftig.
– Med kraftige kostnadsøkninger i denne sektoren, blir bildet bare verre og verre. Vi har strukket oss langt for å skjerme innbyggere og næringsliv. Nedtrekkene har vi lagt på administrasjon og politisk styring. Fergetilbud og skoletilbud opprettholdes. Dessverre har vi vært nødt til å ta ned produksjonen på noen ruter, avslutter fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.