Fylkesråd Aina Johanne Nilsen sier at hun føler med de som blir berørt når det nå må kuttes på enkelte hurtigbåtsamband.
Anna Brandal
– Med en enorm kostnadsvekst i samferdselssektoren, må vi dessverre kutte noe i hurtigbåttilbudet. Jeg har stor forståelse for at som blir berørt er skuffet. Men vi har dessverre ikke noe valg. Vi kan ikke fortsette å bruke mer penger enn vi får inn, sier fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen.
Krav til omstilling
Fylkesrådet vil torsdag legge fram budsjettet for 2025 og økonomiplanen for de neste fire årene. Fylkesråd Nilsen påpeker at inntektene går ned, og utgiftene springer i fra.
– Vi må drifte smartere og prioritere hardere. Da er det en avveining på hvilke tiltak som kan best gi effekt. Kostnadsveksten på å drifte buss, båt og ferge for nordlandssamfunnet har vært enorm. Vi får vi rett og slett mindre for pengene i dag, enn vi gjorde før, påpeker Nilsen.
Økning på nær én milliard kroner
Utgiftene på samferdsel i Nordland har på fem år steget med over 900 millioner kroner.
– Noe av kostnadsveksten er kompensert i overføringene til Nordland fylkeskommune, men differansen mellom det som blir kompensert og de faktiske utgiftene gir likevel en kostnadsvekst på nær en halv milliard kroner på bare fem år, påpeker fylkesråd Nilsen.
Rører ikke ferjene
Nilsen mener fylkesrådet på tross av den voldsomme prisstigningen, i stor grad har klart å skjerme samferdselssektoren i sitt forslag til budsjett, men påpeker at det også på dette området nå må tas noen grep for å redusere kostnadene.
– Vi kutter ikke i ferjedriften, som jo fungerer både som næringstransport og persontransport. I de reduksjonene vi gjør på hurtigbåt, vil der selvsagt være alternative reisemuligheter, understreker Nilsen.
Kutter i hurtigbåt
Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø påpeker at Bjørn gjeninnføres som anløp for Nordlandsekspressen når regionpendelen nå kuttes.
Anna Brandal
Nær 30 millioner kroner skal kuttes i hurtigbåtsektoren. Allerede i 2025 skal budsjettet ned ti millioner kroner på drift av hurtigbåt. Fra 2026 reduseres utgiftene ytterligere, totalt skal det spares 27,8 millioner kroner årlig ut økonomiplanperioden. Størst effekt får man ved at regionpendelen mellom Sandnessjøen, Dønna, Løkta og Nesna legges ned, og bruker den fylkeskommunalt eide båten i sambandet i Rødøy.
– Regionpendelen legges ned fra 1. januar 2025, eller så snart vi får opp igjen anløp av Nordlandsekspressen på Bjørn. Vi går nå i gang med å tilrettelegge ferjekaien på Bjørn for anløp av Nordlandsekspressen. For Løktas befolkning vil det være ferje som er alternativet, forklarer fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Brønnøysund - Sandnessjøen
Også hurtigbåtruta mellom Sandnessjøen og Brønnøysund som går fem dager i uka, blir nå tatt bort.
– Det vil fortsatt være busstilbud mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. For befolkningen på Rørøy og Ylvingen, vil det fortsatt være et tilbud til Brønnøysund med båtruten som går mellom Brønnøysund og Vega, påpeker fylkesråd Kvensjø.
Vanskelige vurderinger
Fylkesråden forventer at det vil komme reaksjoner på budsjettforslaget som skal opp til behandling i fylkestinget i desember.
– Vi gjør ikke disse kuttene med lett hjerte. Det ligger mange vurderinger bak valget på hvilke samband som smerter minst å ta ut. Og jeg har full forståelse for frustrasjonen som kan oppstå når eksempelvis skoleelevene på Løkta nå må velge et annet reisemønstre framover. Men vi kan i alle fall love at vi skal koordinere de nye reisetidspunktene med buss til og fra skolen, avslutter fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø.