Fylkesråd Aina Johanne Nilsen sier det er svært beklagelig for de reisende som blir berørt av rutekuttene på hurtigbåt.
Anna Brandal
– Med en enorm kostnadsvekst i samferdselssektoren, må vi dessverre kutte noe i hurtigbåttilbudet. Jeg har stor forståelse for at som blir berørt er skuffet. Men vi har dessverre ikke noe valg. Vi kan ikke fortsette å bruke mer penger enn vi får inn, sier fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen.
Krav til omstilling
Fylkesrådet vil torsdag legge fram budsjettet for 2025 og økonomiplanen for de neste fire årene. Fylkesråd Nilsen påpeker at inntektene går ned, og utgiftene springer i fra.
– Vi må drifte smartere og prioritere hardere. Da er det en avveining på hvilke tiltak som kan gi størst effekt. Kostnadsveksten på å drifte buss, båt og ferge har vært enorm. Når vi skal utvikle nordlandssamfunnet videre, så får vi rett og slett mindre for pengene i dag, enn vi gjorde før, påpeker Nilsen.
Økning på nær én milliard kroner
Utgiftene på samferdsel i Nordland har på fem år steget med over 900 millioner kroner.
– Noe av kostnadsveksten er kompensert i overføringene til Nordland fylkeskommune, men differansen mellom det som blir kompensert og de faktiske utgiftene gir likevel en kostnadsvekst som er estimert til over 600 millioner kroner på bare fem år, påpeker fylkesråd Nilsen.
Rører ikke ferjene
Nilsen mener fylkesrådet på tross av den voldsomme prisstigningen, i stor grad har klart å skjerme samferdselssektoren i sitt forslag til budsjett, men påpeker at det også på dette området nå må tas noen grep for å redusere kostnadene.
– Vi kutter ikke i ferjedriften, som jo fungerer både som næringstransport og persontransport. I de reduksjonene vi gjør på hurtigbåt, vil der selvsagt være alternative reisemuligheter, understreker Nilsen.
Kutter i hurtigbåt
Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø skulle beholdt hurtigbåttilbudet som det er i dag. -Kostnadsveksten på over 600 millioner kroner til samferdsel gir dessverre disse konsekvensene, sier Kvensjø.
Anna Brandal
Nær 30 millioner kroner skal kuttes i hurtigbåtsektoren. Allerede i 2025 skal budsjettet ned ti millioner kroner på drift av hurtigbåt. Fra 2026 reduseres utgiftene ytterligere, totalt skal det spares 27,8 millioner kroner årlig ut økonomiplanperioden. Det gjøres blant annet ved å ta bort Svolvær på vinteren, der Nordlandsekspressen nordover kun vil gå til Skutvik.
– På vinteren vil Nordlandsekspressen som går nordover fra Bodø, bare gå til Skutvik, altså ikke over til Lofoten. I tillegg tar vi ut tilbudet på lørdager i vintersesongen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Iverksettes neste år
Kvensjø sier at intensjonen er å gjennomføre de foreslåtte endringene fra høsten 2025, men påpeker at fylkestinget først må gjøre et vedtak på fylkesrådets forslag.
– For alle endringene vi foreslår, må vi gå i dialog med selskapene, og det kan nødvendigvis ikke gjøres før dette er vedtatt i fylkestinget. Endringene på Nordlandsekspressen nordover vil altså skje først til høsten. Det gir oss god tid til å løse de praktiske endringene i samarbeid med selskapet. Det gir oss også tid til å legge fram en helhetlig gjennomgang av godstransport til sjøs. Dette vil sikre en god overgang i håndtering av gods som blir berørt av endringene vi foreslår på Nordlandsekspressen. Dette vil skje i løpet av våren, poengterer Kvensjø.
Ekstra sommerrute tas ut
Også sommerruten til Steigen og Hamarøy som går midt på dagen, er foreslått kuttet.
– Sommerruten er et tilbud som går midt på dagen, og kommer i tillegg til den ordinære Nordlandsekspressen. Brennsund og Helnessund vil fortsatt ha ekstra anløp tirsdag og fredag ved videreføring av vinterruten, påpeker Kvensjø.
Vanskelige vurderinger
Fylkesråden forventer at det vil komme reaksjoner på budsjettforslaget som skal opp til behandling i fylkestinget i desember.
– Vi gjør ikke disse kuttene med lett hjerte. Det ligger mange vurderinger bak valget på hvilke samband som smerter minst å ta ut. Men jeg har full forståelse for frustrasjonen som kan oppstå når våre reisende på disse sambandene må velge andre reisemønstre framover, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.