Cookie Consent by TermsFeed Vil ha tredoblet pott til ras- og skredsikring - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vil ha tredoblet pott til ras- og skredsikring

Tre menn og tre damer oppstilt i samferdselsteltet i Arendal - Klikk for stort bildeFra venstre: Monika Sande, Nordland fylke, Jenny Følling, Vestland fylke, statssekretær Tom Kalsås, Hallgeir Grøntvedt, Trøndelag fylke, Randi Walderhaug Frisvoll, Møre og Romsdal fylke, Bjørn Ove Hersdal, Rogaland fylke. Thor-Wiggo Skille

Fylkesråd Monika Sande er sammen med Nasjonal rassikringsgruppe i Arendal for å få økte og øremerkede midler til rassikring av vegene i Nordland.

I en rapport fra Statens Vegvesen i 2019, ble det kartlagt et behov på over 70 milliarder kroner for å rassikre de mest rasfarlige riks- og fylkesvegstrekningene i Norge. Med prisstigning tilsvarer dette i dag et behov på mellom 80-90 milliarder kroner.

– Vi har en stor andel rasutsatte strekninger i Nordland. Derfor er det svært viktig at vi jobber sammen med andre fylker som har de samme utfordringene, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

 

Viktig i ny NTP

Skredsikringsbehovene er løftet inn i arbeidet med ny NTP (Nasjonal transportplan) 2025-36, og var tema flere ganger gjennom debatten om NTP som gikk i fullsatt sal i går.

– I en egen debatt på rassikring i dag, var vi veldig tydelig på at vi trenger mer penger, men at vi også vil ta i bruk ny teknologi for å sikre rasutsatte punkt. På den måten får vi mer rassikring for midlene som er tilgjengelig. Vi er nødt til å prioritere rassikring, som utgjør en stor usikkerhet for trafikantene som ferdes langs de mest utsatte fylkesveiene våre, underbygger Sande.

 

Innovative løsninger

Nasjonal rassikringsgruppe har løftet fram erfaringer med innovative løsninger og skredsikringsprosjekter, som bruker tilgjengelig teknologi for å sikre flere fylkesvegstrekninger.

– Det kan være både radarvarsling og lyttekabler som varsler om steiner og snø som løsner, og som stenger veien automatisk. Vi får stadig mer erfaring med denne måten å sikre rasutsatte strekninger. Rassikring er komplisert. Det er viktig at vi deler på disse erfaringene med de andre fylkeskommunene, Statens Vegvesen og andre aktører som jobber med rassikring, sier fylkesråd Sande.

 

Politisk trykk

Nasjonale rassikringsgruppe består av medlemsfylkene Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark. Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.

– Vårt mandat er rett og slett å jobbe målrettet for at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i Norge. Ei aktiv rassikringsgruppe har ført til større oppmerksomhet om de store utfordringene vi har rundt i landet, avslutter fylkesråd Monika Sande.

 

Bilde:

Fra venstre: Monika Sande, Nordland fylke, Jenny Følling, Vestland fylke, statssekretær Tom Kalsås, Hallgeir Grøntvedt, Trøndelag fylke, Randi Walderhaug Frisvoll, Møre og Romsdal fylke, Bjørn Ove Hersdal, Rogaland fylke.