Beate Bø Nilsen har sammen med gruppeleder for Arbeiderpartiet Odd Arnold Skogsholm, fått med seg et samlet fylkesting i en uttalelse, og forventer at staten tar sitt ansvar og krever null- eller lavutslipp på FOT-rutene allerede fra 2028/2029.
– Vi vil også at man allerede fra 2024 legger til rette for innfasing av null- og lavutslipp. Staten må gå foran på dette viktige området, sier gruppeleder Nilsen.
Statlige virkemidler
Også gruppeleder Skogsholm mener ulike virkemidler må tas i bruk for å sikre framdrift når også luftfarten skal over på klimagunstige løsninger.
– Det må vurderes en mulig utviklingskontrakt for en egnet rute - eller flere ruter – der man framskynder innfasing av null- og lavutslippsfly i Norge. Teknologien er rett rundt hjørnet. Da må staten ta ansvaret som ligger i å kommersialisere denne, argumenterer Skogsholm.
Spesielt egnet i nord
Nordland fylkesting støtter målet om å få de første null-utslipps-flyene på vingene nettopp i nord.
– FOT-anskaffelsen som lyses ut i 2023, bør på en utvalgt rute på kortbanenettet i Nordland, for eksempel mellom Bodø og Lofoten, legge grunnlaget. Dette er i tråd med prosjektet til «Klimanøytral Regional Luftfart i Nord Norge», underbygger Beate Bø Nilsen.
Grønn luftfart i Nord-Norge
I uttalelsen som skal opp på fylkestinget i april, vil Nordland fylkesting be regjeringen utlyse en utviklingskontrakt så raskt som mulig på en egnet rute på kortbanenettet i Nord Norge.
– Målet er at man tildeler kontrakten til et konsortium som kan skape en test- og utviklingsarena for grønn luftfart i Nord-Norge, avslutter gruppeleder Odd Arnold Skogsholm.
Les hele uttalelsen her:
Uttalelse fra alle partier på fylkestinget i Nordland
Vedr. Stortingsmelding nr. 10 (2022-2023) «Bærekraftig og sikker luftfart nasjonal luftfartsstrategi»
Kortbanenettets gullalder er nå. Nord Norge med vårt unike kortbanenett, med 26 lufthavner, påkoblet større lufthavner som knutepunkt er en avgjørende og livsviktig nerve for bosetting, verdiskaping og samhandling i Nord Norge og Nordland. Dette knytter folk, lokalsamfunn, næringsliv og industri sammen.
I Nordland har vi komparative fortrinn med å kunne benytte kortbanenettet som en utviklingsarena for uttesting og utvikling av nye bærekraftige luftfartsteknologier. Med våre klimatiske, arktiske forhold, med ledig luftrom og kobling mellom større flyplasser koblet til kortbaneflyplasser i hele fylket, har vi internasjonale øyne rettet mot oss som en utviklingsarena for grønn luftfart, mener Nordland fylkesting.
Gjennom det banebrytende prosjektet «Klimanøytral Regional Luftfart Nord-Norge», med aktørene fra arenaklyngen, Energi I Nord, Bodø Lufthavnutvikling og Lofoten De Grønne øyene, har man fått samlet en hel landsdel i å posisjonere, markedsføre og utvikle luftfarten til å bli mer bærekraftig. Dette konsortium har allerede blitt internasjonalt ledende i omstillingen til klimanøytral luftfart. Vi viser til avtaler med verdensledende flyprodusenter som Airbus, Deutsche Aircraft og ATR m.fl. I tillegg til at de samarbeider med industri og næringsliv i Nord Norge. Landsdelens totale utvikling, samfunnsaktiviteter, helsetilbud og næringsliv er helt avhengig av prosjektet bygges ut etter en strategi der regional luftfart er hovedfokus.
Nordland har komparative fortrinn for å bidra til at vi skal nå våre klimaforpliktelser, samtidig som vi skal kunne øke verdiskapingen, skape nye arbeidsplasser innen både næringsliv, industri og offentlig sektor. Vi må legge til rette for å produsere mer bærekraftig drivstoff fra både elektrisitet i form av hydrogen, batteriteknologi og bærekraftig flydrivstoff. Samtidig har vi verdensledende kompetanse på etablering av ny nødvendig infrastruktur, relevant til en luftfartssektor som er i stor endring. Målene er å bidra til å redusere luftfartens fotavtrykk med å redusere klimautslipp, og legge til rette for utvikling og uttesting av grønn luftfart på kortbanenettet i Nordland og Nord Norge hvor vi samtidig kan skape flere arbeidsplasser.
Nordland fylkesting viser til regjeringens nye luftfartsstrategi og mener at det må:
- starte en innfasing av null- og lavutslippsfly på FOT-rutene senest i forbindelse med FOT-anskaffelsene med forventet avtaleoppstart 1. april 2028/2029, dersom teknologiutviklingen åpner for det.
- ses på mulige tiltak for tilrettelegging for innfasing av null- og lavutslippsfly i den førstkommende FOT-anskaffelsen som skal lyses ut i 2023, med avtaleoppstart 1. april 2024.
- vurderes en mulig pilot/utviklingskontrakt for en egnet rute eller ruter for å forsere innfasingen av null- og lavutslippsfly i Norge
Nordland fylkesting støtter disse målene. Nordland Fylkesting mener at regjeringen bør utlyse, samt innfase en rute med null- og lavutslipp i fbm. rulleringen av FOT-ruteanskaffelsen fra 1.april 2028, samt legge til rette for innfasing av null- og lavutslippsfly i den førstkommende FOT-anskaffelsen som lyses ut i 2023, på en utvalgt rute på kortbanenettet i Nordland, for eksempel mellom Bodø og Lofoten, i tråd med prosjektet til «Klimanøytral Regional Luftfart i Nord Norge»
Nordland fylkesting ber regjeringen utlyse en utviklingskontrakt så raskt som mulig på en egnet rute på kortbanenettet i Nord Norge, for eksempel mellom Bodø og Lofoten m.fl. med mål om å tildele kontrakten til et konsortium som kan skape en test- og utviklingsarena for grønn luftfart i Nord Norge.