Fylkesrådet i Nordland satser tungt på reiselivet. Fra venstre: Svein Eggesvik (Sp), Bent-Joacim Bentzen (Sp), Linda Helen Haukland (KrF), Kirsti Saxi (SV), Elin Dahlseng Eide (Ap), Tomas Norvoll (Ap).
Thor-Wiggo Skille
- Visit Narvik og de andre destinasjonsselskapene er svært viktige for reiselivs- og opplevelsesnæringen i fylket og har gjennom koronapandemien fått en styrket rolle. Derfor går vi nå inn med ytterligere økonomisk støtte slik at deres vertskapsfunksjon sikres framover, sier fylkesråd for plan og næring Linda Helen Haukland.
- Dette var en kjempegod nyhet! Disse midlene gjør at vi kan jobbe på en ny og bedre måte for å styrke reiselivet i regionen. Vi jobber tett på reiselivsnæringen og vet at behovet for god kvalitet i markedsføringsmaterialet vi innehar gir oss stor verdi når vi nå igjen skal gå etter det internasjonale markedet igjen. Nå kan vi gjennomføre utviklingsprosjekt som vi ellers ikke har kunne gjennomføre, eksempelvis innen film/foto og bærekraft, og konseptualisering, dette skaper en rød tråd i markedsføringen av regionen vi er så stolte av, sier en glad daglig leder av Visit Narvik, Lise Janita Hansen.
Uavklart situasjon
Reiselivs- og opplevelsesnæringen i Nordland, som i verden for øvrig, er på grunn av koronapandemien fortsatt i en situasjon som er svært uavklart. Næringen har lidd store omsetningstap på grunn av mangelen på gjester. Dette utfordrer også destinasjonsselskapenes økonomi, som i stor grad er omsetningsbasert og basert på inntekter fra næringsaktører/medlemmer. Situasjonen vil mest sannsynlig vedvare inn i 2022 og 2023.
Viktig næring for Nordland
-Reiselivsnæringen er ei svært viktig næring i Nordland, og destinasjonsselskapene er ankerpunkt når næringen skal bygge seg opp etter pandemien. For å holde aktiviteten oppe i destinasjonsselskapene gjennom pandemien innvilget fylkesrådet i fjor vår et tilskudd på en million kroner til hvert av de fem destinasjonsselskapene. Men vi ser at det fremdeles er behov for veiledning og rådgivning til næringsaktører rundt situasjonen, samtidig må det planlegges for en gjenåpnings- og gjenoppbyggingsfase. Derfor bevilger vi også i år en million kroner til alle destinasjonsselskapene i Nordland, Helgeland Reiseliv, Destinasion Lofoten, Visit Vesterålen, Visit Bodø og nå også Visit Narvik etter at deres søknad er behandlet, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll
Felles satsing på grønne reiser
Både Haukland og Norvoll trekker fram fellessatsinger som alle destinasjonsselskapene skal samarbeide om.
- En av forutsetningene for bevilgningen er at prosjektene skal legge til rette for vekst i reiselivet post korona og at destinasjonsselskapene samarbeider om ulike prosjekter rettet mot et norsk publikum. Det har blant annet resultert i en felles sommerkampanje som fremmer mulighet for å reise kollektivt. Markedsavdelingene i destinasjonsselskapene har i samarbeid med Nordland fylkeskommune kjørt en kampanje for å fremme kollektivtrafikk for besøkende nå i sommersesongen, sier Linda Helen Haukland.
Felles identitet
- Videre utfordres destinasjonsselskapene til å utvikle en felles identitet og branding av Nordland som reisemål. Dette vil være noe som vil kunne styrke alle parters markedsføring, og bidra til et tydeligere budskap om Nordland som reisemål, avslutter fylkesrådsleder Tomas Norvoll.