11 Søkemotoroptimalisering
SEO handler om å komme så høyt som mulig i et googlesøk.
For å få til dette må du vite hva besøkende søker etter, og bruke disse ordene og uttrykkene i de tekstene du skriver.
Se kurset som Nina Furu har laget for oss i kompetanseportalen.
De viktigste faktorene for å lage innhold som treffer i google (og andre søkemotorer) er:
- Overskrift på siden (maks 60 tegn og inneholder søkeord).
- Ingress på teksten (maks 160 tegn og inneholder relevante ord).
- Hovedord i løpende tekst med variasjoner. Hvis du for eksempel skriver du om idrettsfag så bruk ordet idrett i artikkelteksten.
- Hovedord og variasjoner i mellomtitler, husk å bruke H2, H3 og H4 i teksten og gjøre dette rett. (se håndbok om universell utforming).
- Bruk gjerne video på siden, men la den ikke starte av seg selv.
- Beskrivende bildetekster og filnavn.
- Lenker inn til siden.
- Lenker ut av siden.
- Bruk gjerne annen sidetittel enn overskriften du har laget på artikkelen.
- Hvis artikkelen heter “Flere søker videregående opplæring” kan du lage en sidetittel som heter “Søkertall Nordland” da får du treff på begge deler.
- Finn ut hva det er folk sier når de leter etter noe. Det folk sier er ikke nødvendigvis det som er formelt riktig benevnelse.
-
Få andre folk til å lenke til oss
Hvis du tildeler et tilskudd er det viktig for synligheten i søk at andre folk lenker til nfk.no.
Dermed må den som tildeler tilskudd kreve at mottaker lager en lenke til våre nettsider fra sine nettsider. Dermed øker dette vår rangering i søkemotorer, og det er en liten pris å betale for den som mottar tilskuddet. Du vil også være med å øke synligheten i søk for de som mottar tilskuddet når de lenker til oss.