Cookie Consent by TermsFeed Universell utforming av nettsider - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Digital Universell utforming

2 Universell utforming av nettsider

Offentlege verksemders nettløysingar skal utformast på ein måte som gjer at innhaldet er mogleg å oppfatte, mogleg å betene, er forståeleg og robust. Viss nettløysinga er utforma i samsvar med krava i EN 301 549 v3.2.1, er desse krava oppfylte 

Hentet fra uutilsynets nettsider

Alle nettsider skal være universelt utformet. Det betyr at alt det vi legger ut på en nettside skal tilfredsstille kravene i loven.

 

2.1 Språk

Det er viktig at språket vi bruker på nettsider og i dokumenter er forståelig for de som skal lese innholdet vi publiserer. 

Klart språk er ikke bare universell utforming. Det gjør også at folk flest forstår hva du skriver og dermed slipper de kanskje å spørre etter hjelp

Vi har opprettet en egen språkveileder. Denne kan du lese her

2.2 Lenker

Skriv meningsbærende lenker som forteller hvor leseren havner ved å trykke på lenken.  I en ideell verden skal du ikke trenge å lese mer enn bare lenketeksten og likevel skjønne hvor du kommer og hva som skjer.

Her er noen tips:

  • Lag lenke av flere ord i en tekst, 7 til 12 ord fungerer godt.
  • Gi lenken et meningsfullt navn som forteller leserne hvor de havner.
  • Unngå å skrive lenker som «klikk her» og «les mer».
  • Sjekk at lenken peker riktig sted etter at du har publisert siden.
  • Bruk Utforming > Lenke som standard. Når det er viktig at en lenke peker seg ut på siden, bruker dere Utforming > Knapp. Unngå mange knapper på én side, maks tre.

2.3 Farger

Over 20 000 nordlendinger er fargeblinde. (Om lag 8 % av alle menn og 0,5 % av alle kvinner i Norge er fargeblinde)  Dette gjør at vi må være sikre på at alle disse personene får med seg informasjon vi skriver på en nettside. 

Du kan bruke farger for å få fram et budskap.  Husk bare at du alltid må ha tekst som understøtter bruken av farger for å få fram budskapet. 

  • Det må være god kontrast mellom de ulike fargene som benyttes for å få fram et budskap
  • Du må skrive inn i teksten at du også bruker farger for å formidle budskapet
  • For eksempel må lenker være understreket i tillegg til at de har en annen farge. 

Se video på youtube der uutilsynet forklarer det med bruke av farger

WCAG-standarden setter krav til hvor stor kontrast det skal være mellom tekst og bakgrunnsfargen.  Ved vanlig tekst skal kontrasten være 4,5:1. Ved stor skrift trenger ikke kontrasten være mer enn 3:1 for å oppfylle kravene i standarden. Stor skrift kan sies å være dobbelt så stor som brødtekst. Alt som er mindre enn dobbelt så stort som brødtekst er regnet som liten skrift.

Kontraster måles ved hjelp av ulike verktøy. For eksempel color contrast checker som du finner i google chrome-market

På w3.org kan du lese mer om fargebruk på nett

Les også vår håndbok om visuell kommunikasjon for å lære mer om farger og fargebruk hos oss

2.4 Video

Når det kommer til universell utforming skilles video mellom direktesendt video og forhåndsinnspilt video i opptak. Det stilles ikke like stenge krav til en direktesendt video, men det er sånn at når en direktesendt video har ligget ute i 14 dager, så er den å regne som en forhåndsinnspilt video.

Det er ikke krav om at video som brukes i undervisning på grunnskole, videregående skole eller på universitet / høyskole skal være tekstet eller synstolket. Dette betyr ikke at video laget på videregående skole som omhandler administrative forhold er unntatt. Så all annen video enn faktisk undervisningsmateriell skal tekstes og synstolkes.

Teksting av video

Forhåndsinnspilt video skal være tekstet. Dette gjelder også animasjoner og annen video som spiller vi nettsiden. Det hjelper ikke at video ligger på youtube og er innbygget på våre nettsider. Det er uansett krav om at den skal være tekstet.

Dersom videoopptaket er uten lyd, skal det finnes et alternativ i form av en tekstbeskrivelse eller et lydklipp som formidler den samme informasjon som videoen. Det er ikke krav om at innholdet gjengis eksakt, men alt vesentlig innhold skal være tatt med, og det skal presenteres i rett rekkefølge.

Dette kravet gjelder også animasjoner som kjører på en nettside.  Har du en demonstrasjon av noe ved hjelp av en animasjon eller lignende skal de finnes tekstlig alternativ til animasjonen.

Synstolking

Videoopptak som blir publisert i offentlig sektor være synstolket. 

Synstolkingen gjør du med en fortellerstemme som tydelig skiller seg fra øvrige stemmer og lyder i videoen. Fortelleren formidler hva som skjer i videoen når ingen snakker, for eksempel personer som kommer inn i rommet, oppførsel og kroppspråk.

Synstolking av video presenteres som et separat lydspor som spilles av sammen med lyden fra videoen.

Les mer om video og lydopptak på uutilsynets nettsdier

2.5 Kunstig intelligens

Verktøy som hjelper deg å spisse og tilpasse tekster til målgruppen ved hjelp av kunstig intelligens kan være fine hjelpemidler. Husk at du selv bør ha formulert en tekst i utgangspunktet, og at du må kvalitetssikre den etterpå.

Vi anbefaler at du ikke bruker bilder, video, lyd eller musikk generert av kunstig intelligens i sosiale medier. Inntil det er etablert en solid rettspraksis på området i Europa, ønsker vi ikke å ta risikoen på at vi bryter lover som går på opphavsrett, personvern, sikkerhet, e.l.

Kunstig intelligens kan være et veldig godt hjelpemiddel for å tekste video. Utviklingen på dette området går veldig fort.  Videoene må sees gjennom før teksten publiseres på videoen du lager, men du sparer ofte litt tid når du benytter slike verktøy for å tekste en offentlig video.,

2.6 Bilder

Alle bilder må ha en alt-tekst. 

Hvis noen leser opp alternativteksten på et bilde skal du skjønne hva bildet er og hvorfor det står der uten at du ser selve nettsiden. Hvis et bilde har en viktig funksjon for innholdet på nettsdien er det enda viktigere at alternativteksten er bra.

Alternativteksten skal formidle innholdet i og formålet på en konsis og entydig måte. Den bør ikke være lenger enn én til to setninger, i de fleste tilfeller vil det holde med noen få velvalgte ord. Det er viktig å vurdere hva som er viktig med et bilde. For eksempel kan du skrive hva slags type bilde som vises, for eksempel en skjermdump, et portrettfoto eller en tegning

Les mer om bilder og grafikk hos uutilsynet

2.7 Overskrifter

Overskrifter og rett bruk av overskriftsnivåer er kanskje det mest fremtredende virkemiddelet for å gi struktur og oversiktlighet til teksten. Mange brukere, både med og uten hjelpemiddel, benytter mellomtitler for å skumlese innholdet og finne det som virker mest interessant. Uten mellomtitler blir lange tekster tunge å lese.

i teksteditoren finnes det en nedtrekksmeny som lar deg sette inn H2 og H3 overskrifter - Klikk for stort bilde

​I en tekst skal det lages mellomoverskrifter slik at de som leser teksten kan hoppe fra overskrift til oversrkift. Det samme gjelder blinde som bruker skjermleser. De hopper fra overskrift til overskrift.

Når overskrifter er tydelige og beskrivende  kan besøkende finne informasjonen de søker enklere og de kan se sammenhengen mellom ulike deler av nettsiden . 

Les mer om overskrifter og mellomtitler hos uutilsynet.no

2.8 Filer

Legger du ut en fil på en nettside skal denne være universelt utformet.

Les mer om universell universell utforming av filer

Filer som ikke er universelt utformet kan bli slettet fra nettsidene uten forvarsel.

Skjermdump, først velger du filer fra redigeringsmenyen øverst i CMS-et. Deretter finner du den fila du vil endre på. Når du trykker på denne kan du bytte innhold i fila ved å klikke på bytt innhold.  - Klikk for stort bilde

Har du lagt ut en fil og denne skal oppdateres, er det smart å bytte innhold i fila i stedet for å legge ut en ny. Dermed unngår du at det ligger to filer ute med forskjellig innhold, der den ene er feil.

For å finne filer som du har lagret er det smart at du gir filene et godt navn. Vi anbefaler også at du starter med god navngivning på filer helt fra de lagres på din pc til du har lagt den ut på nettsiden.

Vi har sperret tilgangen til å publisere nye filer på nettsidene.  Filer som ikke er universelt utformet vil ikke bli publisert. Bestiller du eksterne til å lage rapporter for deg må du huske å kreve at de skal være uu. Ellers blir de ikke publisert på nettsidene.

De som har publiseringsrettheter på nettsidene våre kan lage online-dokumenter. Dette er nettsider som oppfører seg som en fil.  Du kan der også laste opp fila som kanskje ble betalt for til et byrå for å få laget.  Lager du et online dokument av en PDF vil sidene kunne bli universell utformet, få bedre treff på google og være bedre å lese på mobiltelefon.