Frp: Gjennomslag for bedre fylkesveier

–Vi er storfornøyde med at et flertall vedtok å legge 50 millioner kroner ekstra på bordet til asfaltering av fylkesveiene i Nordland. Denne økningen vil bidra til å forbedre veistandarden og trafikksikkerheten i fylket vårt, sier fylkestingsrepresentant for FrP, Richard Dagsvik.

Asfaltering av vei. Foto - Klikk for stort bildeAsfaltering på fv. 17 Valnes–Valnesvatnet. Petter Sandmo

Dagsvik er også leder av samferdselskomiteen, og han mener dette er et gjennomslag for FrPs politikk.
–Det er en stor seier for oss i Fremskrittspartiet. Vi har alltid satt samferdsel og infrastruktur høyt på agendaen, og denne økningen i midlene er et resultat av innsatsen vår. Bedre veier betyr tryggere reiser og en enklere hverdag for folk flest, sier han.

Lang vei å gå

Det er likevel en lang vei å gå for at fylkesveiene i Nordland skal være forsvarlige, mener den erfarne politikeren.
–Arbeiderpartiet har styrt Nordland i mange år, og under deres ledelse har vedlikeholdet av veiene blitt forsømt. Etterslepet på vedlikehold er nå på omtrent 14 milliarder kroner. Det er på tide at det tas grep for å sikre bedre infrastruktur for innbyggerne i Nordland, mener Dagsvik.

Del av en større satsing

Nordland FrP har lenge påpekt hvor viktig god og moderne infrastruktur er for å knytte sammen regionene og styrke næringslivet i Nordland, sier FrP-politikeren. I partiets program sies det at fylkesveinettet bør føres tilbake til staten, og at det må komme en sterkere satsing på veivedlikehold​​​​.
–Vi vet at 50 millioner kroner ikke er nok til å dekke det enorme vedlikeholdsetterslepet vi har arvet fra den tidligere posisjonen, men det er en god start. Dette vedtaket viser at vi tar ansvar og er villige til å investere i infrastrukturen som er så viktig for folk og næringsliv i Nordland, avslutter Dagsvik.