FrP: Reagerer på Russland-uttalelse

Fylkestinget skal denne uka behandle sak om å kutte samarbeidsavtalene med Leningrad og Arkhangelsk oblast..
–Høringsttalelsen fra Skolenes Landsforbund / LO i saken, om at Russland "ligger med brukket rygg" synes jeg er mer enn merkelig, sier fylkestingsrepresentant  Kassandra Petsa fra Framskrittspartiet.

Smilende kvinne. Foto. - Klikk for stort bildeKassandr_Eleni Bredrup_Petsaa.

Fylkesrådet legger denne uka fram sak for fylkestinget om å kutte de  fryste samarbeidsavtalene med de to russiske regionene Leningrad og Arkhangelsk. Bakgrunnen er støtten som disse regionene gir til Russlands krigføring i Ukraina.

–Jeg er veldig glad for at vi foretar en konkret handling fra  fylkestinget for å vise vår avstand mot regionene og deres lederes støtte til Russlands krigføring i Ukraina. Det er det ene med dette. Det andre er det sikkerhetspolitiske, som vi heller ikke må glemme.

–Så må jeg si meg noe overrasket over Skolens Landsforbund / LO sin uttalelse i denne saken, om at Russland "ligger med brukket rygg". Det har jeg ikke fått med meg at de gjør, tvert imot. Det er absolutt ingen grunn til å fortsette et formelt samarbeid med Russland nå. Vi har mange andre regioner vi heller kan samarbeide med, sier Kassandra Petsa.

Les fylkesrådets saksframlegg til fylkestinget: Oppsigelse av samarbeidsavtaler med de russiske regionene Leningrad og Arkhangelsk (onacos.no)

Les høringsinnspill fra Skolenes Landsforbund / LO wfdocument.ashx (onacos.no)