OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

–Har ikke en sjanse til å ta igjen veivedlikehold!

MDG og Frp i Nordland er uenige om mangt og meget i fylkespolitikken. Men når det gjelder samferdsel er de to partiene overraskende enige. I neste uke får de to anledning til å diskutere saken under fylkestinget i Bodø. 

Veg inn i snøkledd fjellandskap. Foto. - Klikk for stort bildeFv. 821 over Frøskelandsfjellet

–Den største utfordringen for Nordland innen samferdsel? Det må uten tvil være etterslepet vi har på vegvedlikehold. Bare for fylkesveiene utgjør etterslepet 14,4 miliarder kroner. Fylkeskommunen har ikke sjanse til å komme på toppen av dette, sier gruppeleder for Fremskrittspartiet i fylkestinget, Rune Østergren.

–Derfor må vi fremover jobbe på med en tilbakeføring av fylkesveier til staten. slik at staten kan ta en større del av ansvaret. Spesielt rundt viktige næringsveier. Dette har Fremskrittspartiet sagt lenge, vi er glade for at vi har fått med oss flere partier i fylkestinget på dette nå.

Østergren nevner i denne sammenheng også rassikring og utbedring av tunneler.

Portrett av mann. Foto - Klikk for stort bildeGruppeleder for Fremskrittspartiet i fylkestinget, Rune Østergren.

Fylket er ikke i stand til å finansiere nødvendig og sikker infrastruktur. Når staten bl.a. heller utsetter frist for å gjennomføre den pålagte tunellsikkerhetfsorskriften, enn å sette fylket i stand til oppgaven økonomisk, er vi på ville veier. Vi trenger midler til å få gjort jobben. Manglende finansiering er et gjennomgående tema når vi snakker om samferdsel, så enten må behovet finansieres, eller ansvaret legges til staten slik at fylkeskommunens oppgaver reduseres.  

Asfaltpartiet De grønne?

Gruppeleder for MDG i fylkestinget Håkon Møller er helt enig med Østergren.

- Nordlendingene trenger trygge og gode veier for å komme seg på jobb og fritidsaktiviteter. Fylkeskommunen har ikke midler, så her må staten inn. MDG har i sine alternative budsjett prioritert denne oppgaven høyt, både i regionalt og nasjonalt. Det kommer kanskje litt overraskende på noen at vi vil bruke mye penger på vei. Men her er vi og Frp helt på linje. Du må gjerne kalle oss Asfaltpartiet De Grønne her i Nordland, sier Møller lattermildt.

Sender miljøregninga nordover

Rune Østergren mener politikken er på feil spor også på andre transportsektorer.

–Ta fergedriften, for eksempel. Fra 1. januar er det krav fra staten om at alle nye ferger skal være elektriske. Det vil koste skjorta og vi har ikke sjanse til å få dette til innenfor våre rammer. Det vil trolig også føre til et dårligere tilbud for brukerne, på grunn av utfordringer med ladestrukturen og rett og slett tilgang på strøm. Skal vi akseptere dyrere og dårligere løsninger for fremtiden? Det er rett å tenke miljø innen i alle sammenhenger, men staten må tenke over hva som er gjennomførbart og hva som ikke er det. Det holder ikke å sende regningen for ønskede utslippskutt nordover til oss som allerede er pressa økonomisk, sier han. Fokus må være på at tilbudene eksisterer, uavhengig av om de er elektrisk eller på diesel. Skal de være elektrisk, må det være fysisk mulig og fullfinansiert fra staten.  

Pengene må komme!

Håkon Møller støtter også her Østergren sitt resonnement.

Portrett av smilende mann. Foto. - Klikk for stort bildeGruppelder i fylkestinget for MDG. Håkon Møller.

–Regjeringen har lovet å kompensere fylkeskommunene for de utgifter elektrifiseringen vil koste, men foreløpig har vi ikke sett noe til disse pengene. Det er synd fordi det skaper usikkerhet rundt gode og viktige miljøtiltak. Så skal det sies at heller ikke Frp nasjonalt har satt av noen penger til slik kompensasjon for fylkeskommunene i sine alternative budsjett. I MDGs nasjonale transportplan har vi satt av fire milliarder til nødvendig omstilling innafor hurtigbåt og ferge. Det gir utslippskutt som monner, sier han.

Bane til besvær

Østergren mener at togtilbudet også er en del av transportinfrastrukturen i Nordland som er blitt stemoderlig behandlet gjennom mange år.

–Materiell og traseen på Nordlandsbanen MÅ oppgraderes. Vi har sett i vinter hvordan det har gått, det er virkelig krise. Så må vi få dobbeltspor på Ofotbanen! Husk at 60 prosent av alt gods (i tonnasje) på bane kommer inn via Ofotbanen. Tiden er overmoden for dobbeltspor, også sett ut fra den nye geopolitiske situasjonen og Sverige og Finlands Nato-medlemskap, avslutter, gruppelederen i Frp.

Fylkesting i Bodø 

Årets første samling for fylkestingsrepresentantene arrangeres i Bodø 17.-19. februar på Scandic Havet hotell. Der skal blant annet fylkesrådets nestleder Marianne Dobak Kvensjø orientere om oppstart av Transportplan Nordland, som etter hvert skal erstatte Regional Transportplan.

Program for fylkestinget

Se alle sakene som behandles i fylkestinget denne gangen

Følg fylkestinget på nett-TV